Into the West

Western:

Into the West Köp filmen på CDON
Western:
4,4

Handling: En berättelse om den amerikanska västern. Berättad med fokusering på två familjer, en nybyggarfamilj och en indianfamilj.

Regissör: Robert Dornhelm Sergio Mimica-Gezzan Simon Wincer Timothy Van Patten
Wes Studi
Clayton Rohner
Graham Greene

SvenskaFilmNörden

Det här är Steven Spielbergs kritikerhyllade miniserie i sex delar som skildrar västern på 1800-talet.

Berättelsen följer två familjer, familjen Wheeler, en nybyggarfamilj från östra USA och Lakotastammen, en indianstam från väster. I början av serien får man följa Loved By The Buffalo, en ung indianpojke från lakotastammen, som får en syn av buffelns försvinnande och den vite mannens ankomst. Av en slump räddar den unge Jacob Wheeler, som har varit i Kalifornien på upptäcksfärd med Jerediah Smith, en känd upptäckare, Thunder Hearth Women, Loved By The Buffalos syster från ett grymt öde. Thunder Hearth Women och Jacob Wheeler blir kära och gifter sig. Under resten av serien får man följa deras familj och deras rötter.

Den här miniserien är ett mästerverk i mina ögon, väldigt trovärdigt och realistiskt berättat, mycket lärorikt också. Fotot är mästerligt, det känns som om man levde på 1800-talet och var med om allt, man lider och sörjer med karaktärerna och man glädjs med karaktärerna. Karaktärerna är också mycket trovärdiga och realistiska, det känns som om man känner dem. Skådespelarna gör mycket bra ifrån sig också, de flesta helt okända, men de gör ett väldigt, väldigt bra jobb. Manuset och berättandet är mästerligt, helt mästerligt. Så en solklar femma, bland det bästa jag sett. Helt grymt, vilket mästerverk!

Lilla_H

Den här filmen var riktigt bra, den får en stark fyra av mig

En riktigt bra mini-serie av Steven. Tragisk och snyggt berättad. Bra skådespelare.

SvenskaFilmNörden