Elementarpartiklarna

Elementarpartiklarna Köp filmen på CDON

Handling: Filmen handlar om de två halvbröderna Michael och Bruno. De är väldigt olika; medan Michael är en nördig - och intelligent - molekylärbiolog är Bruno mer intresserad av att hitta på otyg med de tonårstjejer han undervisar. Saker och ting ändrar dock på sig när Bruno blir förälskad i Christiane, och Michael hittar tillbaka till sin ungdomskärlek.

Regissör: Oskar Roehler
Martina Gedeck
Franka Potente

Copyright NonStop Entertainment

raccoon

Jodå, jag såg den här filmen på originalspråket tyska. Jag hade hört att den var rätt bra, och det finns ju flera kända tyska skådespelare med. De flesta känner säkert till Franka Potente (Lola rennt, The Bourne Identity) och en del kanske skymtade Moritz Bleibtreu i filmen München. Så det skulle nog bli intressant.

Man märker snart att filmen innehåller väldigt många starka och annorlunda scener. Så många att man börjar undra litegrann: Är det nästan inte bara ett hopplock av starka scener liksom? Vissa saker som verkar viktiga görs det aldrig någon tillbakakoppling till senare i filmen vilket gör att man börjar undra hur genomtänkt allting _egentligen_ är.

Hur som helst, det kändes som en kul och annorlunda upplevelse att se filmen. Skulle det inte vara för att jag misstänker regissören för att vara pretentiös så skulle det säkert bli en fyra.

zookie

Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Hade hört väldigt mkt bra om filmen vilket redan där lett till alldeles för höga förväntningar. Filmen handlar om två halvbröders levnadsöden, den ena intressant..den andra..mer som en utfyllnad av filmen..bedöm själva.
Klart värd att se!

För er som förväntar er en stark rollprestation av Franka Potente uteblir tyvärr denna!

Rymdis

Svart humor om två bröder. Den ena liknar en näthatare och kommentarfältherre från tiden innan Internet. Riktigt bra film, men det är lite synd att ramhandlingen från boken får så liten plats i filmen. Men kanske går poängen fram ändå.

Ett medryckande erotiskt laddat drama det här. Sinnessjukdommens aspekter tyckte jag sänkte lite dock.

lindajjj

3-4. Ett minus för slutet. I själva verket en väldigt välgjord, dock (på många ställen) äcklig film.

zookie

Klart värd att se!