Den tredje mannen

Den tredje mannen Köp filmen på CDON
3,9

Handling: Strax efter andra världskrigets slut kommer amerikaneske kioskromanförfattaren Holly Martins till Wien, då fortfarande delat i fyra ockupationszoner. Han ska hälsa på sin vän Harry Lime. Men Lime finns inte på den adress Martins har fått, och han får istället reda på att Harry Lime just har dött i en trafikolycka. Martins hinner precis till begravningen, där han bland andra ser en ung söt dam, och där han får kontakt med en som påstår sig vara Limes vän, baron Kurtz. Kurtz berättar att han själv bevittnade olyckan och att han och en rumän, Popescu, bar den döende Lime av vägen. Men när Martins talar med en portvakt som bevittnade olyckan säger denne att det var tre män som bar kroppen, och att den påkörde dog omedelbart, inte på trottoaren. Någon måste ljuga. Martins är nu fast besluten att ta reda på vad som egentligen hänt Harry Lime.

År: 1949
Regissör: Carol Reed
Originaltitel: The Third Man
Ursprungsland: Storbritannien
Längd: 01:44, 01:33 (USA)
Ingår i tema: Andra Världskriget

Hedwig Bleibtreu
Bernard Lee
Wilfrid Hyde-White

Copyright Twentieth Century Fox Film Corporation

En genomsnittsfilm med ett spännande slut. Med tanke på IMDB-placeringen hade jag kanske förväntat mig lite mer, men jag tycker inte att det räcker till mer än en 3:a.

Gunnar Bergquist

Odödliga saker.
Måste skriva längre sa datorn: toppenrulle.

janne lindh

Kanske den bästa filmen som någonsin gjorts. Nog sagt.

kaj08

En fantastiskt bra uppbyggd thriller, som trots sin ålder än idag känns modern och spännande. En man reser efter andra världskriget till Wien för att besöka en gammal kompis. Väl i Wien möts han av beskedet att hans kompis precis har dött i en bilolycka. Ganska snart anar mannen att det är något som inte stämmer med sin kompis död.

Samtliga skådespelare gör strålande insatser i den här filmen, som snuddar på en 5-a. Det är dock något som saknas för att den ska gå hela vägen fram, kanske hade ett läckert slut hjälpt upp filmen till det högsta betyget. Nu landar betyget på en stark 4-a.

En stark 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: You've never met anyone like him! / He'll have you in a dither with his zither! (from reissue print) / Hunted by men... Sought by WOMEN! / HUNTED... By a thousand men! Haunted... By a lovely girl!

Detta är en film jag hade höga förväntningar på av flera skäl, bl a. att jag hörde att filmen i Tyskland i skolan anses viktig och visas där flitigt. Filmen låg vid titten i april 2009 på en hyfsat stabil 55:e plats på IMDb Top 250 och vann 1 av totalt 3 Oscarsnomineringar (Bästa Foto - Svart/Vitt; Robert Krasker).
Kan inte riktigt förstå hypen kring filmen, även om den stundtals är spännande, men kan förstå att manuset var en mumsbit att sätta tänderna i för regissörer - här fanns alltså riktigt bra förutsättningar för en bra "film noir"-rulle, vilka inte utnyttjades av regissör Reed * om Du frågar mej. Filmen är bl a lite smårörig och lite småseg. Å andra sidan sov han bara 2-4 timmar per dygn (!).
Skådespeleriet är bra av tyvärr mest berömde Welles trots hans futtiga ca 5-6 minuter i filmen (han hade riktiga divalater gentemot filmteamet - kom bl a. två veckor sent till inspelningen **). Joseph Cotton i huvudrollen är ok, om Ni frågar mej (James Stewart, som var Reeds förstaval som kioskförfattaren Holly Martins, hade nog gjort en bättre rollprestation). Italienska Alida Valli som spelar Anna är däremot riktigt bra. Likaså Trevor Howard som major Calloway.
De två viktigaste sakerna som dock utmärker denna film är cittra-musiken (temat) av Anton Karas, där huvudtemat är mycket välkänt ofta utan att folk vet om att den kommer från denna film, och det sanslöst snygga och välgenomtänkta fotot. Bara fotot i sej är värt att ta en titt på i filmen. Fin komposition, ljussättning, vinklar - you name it - har nog aldrig sett en mer genomtänkt film bildmässigt som denna!
Nej, filmen hamnar inte i min filmsamling. Detta kan man utan problem se om nån gång, men då med någon filmprofessor bredvid sej. Mer än just nån gång vill man inte se om den. Detta trots att filmen bl a har en riktigt snygg filmposter (ej den här på FP utan den mest klassiska med silhuetten av en man i ljuset i slutet av kloaktunneln). Håller annars med en del som säger att de undrar varför den förtjänar en plats på topplistan över världens bästa filmer - en film ska i sej själv förklara på ett förståeligt sätt, självklart samtidigt som den är sofistikerad, varför den är värd ett högt betyg för en bred folklig massa. Om den inte klarar det, sänks betyget per automatik.

Såg om denna i feb 2019 med Lidingö FilmStudio, då restaurerad till HD-kvalitet, och då höjde jag betyget med Bo Bjelvenstam som duktig introduktör!

Trivia: * Carol Reed had three separate film units working most days of production: a daytime unit, a nighttime unit and a sewer unit. Reed insisted upon directing each unit, resulting in him working 20 hour days. / This film tops the "BFI 100", a list of 100 of "the best British films ever" compiled by the British Film Institute (in 1999/2000). It is also included (at #57) on the American Film Institute's top 100 list compiled in 1996. / ** The Vienna Police Dept. has a special unit that is assigned solely to patrol the city's intricate sewer system, as its network of interlocking tunnels make great hiding places for criminals on the run from the law, stolen property, drugs, etc. The "actors" playing police officers in the film were actually off-duty members of that unit.

Venschla

Äsch, den här filmen är bara med på den där himla 250-listan för att den är gammal, finns MÅNGA filmer som skulle kunna ersätta den platsen!

Savannah

En underbar klassiker med sanslöst snyggt foto och tight manus. En mycket stark fyra.

Filmen är svartvit