Främlingen

Ta bort betyg

Främlingen Köp filmen på CDON
Sätt ditt betyg: Ta bort betyg

Handling: En tysk krigsförbrytare som har kommit undan och lever i godan ro i en småstad i Connecticut planerar att gifta sig med en kvinna helt utan misstankar om hans förflutna. Men han anar inte att FBI är ute efter honom ...

År: 1946
Regissör: Orson Welles
Originaltitel: The Stranger
Orson Welles
Edward G. Robinson
Loretta Young
Martha Wentworth
Richard Long

Det här känns som en ganska lättsam film för genren. Enkel historia, men antalet spänningsscener var tyvärr lite för få. Totalt sett en stabil 3:a.

En objektiv sådan. Ganska slätstruken för att vara Orson Welles. Behöver inte se om. Spännande koncept att göra film noir av detta tema. Orson Welles, Edward G. Robinson & Loretta Young, de tre huvudpersonerna, spelar alla bra. Finns på två officiella topplistor.
Jag märker mer och mer att jag har lite svårt för deckare i bokform samt film noir i filmform.

lindajjj

En trea i sin genre. Coolt med det här "film noir"-konceptet även om historien är lite väl enkel.

Orson Welles var en väldigt intressant filmskapare som gjorde flera oförglömliga filmer. Citizen Kane är en av dem. Denna film är dock en av hans mimdre märkvärdiga. Den känns mera "vanlig" om man jämför med annat han gjorde. Det riktiga intresset uppstår aldrig. Fast Främlingen är ändå självklart en bra film med bra skådespeleri, men som sagt en Welles mindre tilltalande verk.

Bra skådespelarinsatser av Welles & Robinson. En intressant story där dock spänningen aldrig stegras som man hade hoppats på.

Orson Welles framförallt, men även Edward G. Robinson, sköter sig bra och höjer filmen ett snäpp. Saknade fler täta och riktigt bra scener, men har en del som ger filmen det lilla extra.

Intressant manus och snyggt klippt. Welles spelar väldigt bra som vanligt. Snygga och sedvanliga åkningar också. Stark trea.

Filmen är svartvit