Good Night, and Good Luck

Good Night, and Good Luck Köp filmen på CDON

Handling: I början av femtiotalet utkämpades I USA, under en era av svartlistning, angiveri av "kommunister" och offentliga förhör, en kamp mellan den antikommunistiske senatorn Joseph McCarthy och CBS-tevelegenden Edgar R Murrow. Filmen är en dramatisering av denna kamp.

Regissör: George Clooney
Originaltitel: Good Night, and Good Luck.
Alternativ titel:Good Night and Good Luck
Reed Diamond
Robert John Burke

Copyright Scanbox

LisaLu

väldigt snygg, tyckte mycket om den i början. Tyvärr så lyckades den inte behålla mitt intresse hela vägen. Man måste vara upplagd för en politisk och pratig film, men är man på rätt humör är den garanterat mycket givande.

filmernas härskare

En av årets bästa filmer och en av mina favoritfilmer just nu. En svart-vit saga som drivs av smarta dialoger, härliga 1950-tals detaljer (såsom mycket rökning), välgjorda miljöer, underbar musik, mycket bra skådespeleri, en riktig pärla till manus och Georges fanatastiska regi. Rekommenderas starkt.

lindajjj

En stark trea. Intressant, med dokumentärkänsla. Kanske lite avhuggen, borde ha rundats av bättre? Men väldigt bra skådespelare.

Mycket välgjord och stämningsfull film om en händelserik period i Amerikas historia.
Filmen var engagerande och intressant, men ibland var det lite svårt att hänga med i det snåriga manuset.

En välgjord film av George Clooney (som lyckas mycket bättre här än i sin regidebut) där Jason Strathairn briljerar i huvudrollen. Snygg svartvit film som ger en bra känsla av 50-talet.

Det här är en film som behandlar kommunistnojan som rådde i USA under 1950-talet. Mycket välgjord och 50-talskänslan är det inget fel på. Däremot tycker jag att filmen är oengagerande och att den känns hopplöst inaktuell även om man i och för sig kan dra paralleller till nutiden. Rent ut sagt tråkig.

LisaLu

filmernas härskare