Tomorrow Never Dies

Tomorrow Never Dies Köp filmen på CDON

Handling: Det förflutna är ett minne blott. Nutiden är historia. Framtiden ligger i en mans händer. Världen har bara en chans till fred-och bara en man för uppdraget. Mediemogilen Eliot Carver är ute efter att erövra världen. Nu är det bara sändningstillstånd i Kina som saknas för att hans globala imperium skall vara komplett. Men kineserna är motsträvliga och Carver sätter en hemlig och diabolisk plan i verket: Han skall starta ett krig mellan Kina och Storbrittanien. Med hjälp av den kinesiska agenten Wai-Lih infiltrerar Bond Carvers organisation. Och Bond får det snärjigt. Inom kort är en brittisk missil riktad direkt mot Beijing.

År: 1997

Colin Salmon
Geoffrey Palmer
Julian Fellowes

Copyright United Artists

Bara ointressant och jobbig att kolla på. Trist story och avskyvärda actionscener.

En av dem sämre bond filmerna men ändå godkänd.

En klar -4 som film & en lika klar 4 i sin egen genre.

Tagline: Tha Man. The Number. The License... are all back.

En bättre Bond-rulle än vad jag minns m Brosnan, märker jag nu vid en andra titt. Jag är ju då inget jättefan av just Brosnan - egentligen. Men filmen har klart en del höjdpunkter, t ex den maffiga inledningsscenen vid en illegal vapenaffär på en flygbas högt uppe i bergen på gränsen till Ryssland. Kul att en rätt stor del utspelas i Hamburg, där jag "bott" under ett halvår som student; många stadsmiljöer man känner igen.
Denna film har bland de minst vackra Bond-brudarna nånsin, även om jag gillar främst Yeoh som skådis (den andra är Teri Hatcher fr bl a Superman - TV-serien fr 1990-talet samt fr Desperate Housewives). Pryce är ngt, ngt blek som skurk, men funkar helt ok som galen mediapamp.
Coolt m int. miljöer i olika länder samt i olika element; under vatten, på land OCH så klart i luften (samt även genom eld i början m ett jaktflygplan!).
Den första Bond-filmen, känner jag, där man gjort riktigt bra koreograferade, snygga och därmed realistiska kampsportsscener då Yeoh försvarar sej vid några tillfällen.
Hamnar givetvis i DVD-samlingen med de andra i silverattaché-väskan. Bond bara SKA man ha.

Trivia: James Bond has a new gun in this film. It is the Walther P99, which is the replacement for his trademark Walther PPK. He picks up the gun in Wai Lin's apartment. / Dedicated to the memory of long-time Bond-film producer Albert R. Broccoli. / Not counting the regular characters of Bond, Q, M and Moneypenny, this is the first Bond movie to contain absolutely no Ian Fleming references (GoldenEye (1995) was named for Fleming's estate; Licence to Kill (1989) used elements from several Fleming stories).

Sofia92

Ovanligt kasst Manus. Några smarta repliker förekommer aldrig och vissa dialoger är skrattretande löjliga. Skådespelet är knappt godkänt. Actionscenerna är som vanligt ologiska, som i alla bondfilmer, till en viss gräns kan jag tycka att det är okej för att vara bond, men här tröttnar jag rejält.. synd på en så otroligt bra bondlåt.

En av de sämre Bond-rullarna på senare tid. Brosnan gör det aldrig roligt med sina rätt smarta oneliners - eftersom de är av den typen som man aldrig kommer på så snabbt. Storyn är lite för stor och ospeciell för att göra filmen intressant. Som de flesta vet är actionscenerna nästan alltid det enda som lyckas. De var bra för 30 år sedan när de var mer eller mindre realistiska, det har faktiskt gått lång tid, det märks. Pierce Brosnan var bra i sin första Bondroll - Goldeneye. Utan att göra sig till eller försöka sig på svår humor, det blir alltså inte fånigt. Som här.

En bra bond film med bra skådespelare.

Arcadia

hyffsad, dock inte alls lika bra som goldeneye