Gremlins

Gremlins Köp filmen på CDON

Handling: Billy får en underbar julklapp av sin pappa. Det är världens sötaste, gulligaste och kramgoaste husdjur - en mogwai! Det är dock tre skötselråd som Billy måste komma ihåg: håll honom borta från vatten, låt honom inte bländas av starkt ljus och viktigast av allt hur mycket han än skriker, gråter och ber - mata honom aldrig efter midnatt.

År: 1984

Harry Carey Jr.
Corey Feldman
John Louie

Copyright Warner Bros.

Rätt så rolig handling egentligen, men för mig var den här filmen för långsam och blev för enformig. Sedan tycker jag att Gremlinsarna (utom Gizmo) bara var väldigt irriterande. Stark 2:a.

En lite rolig och mysig film. Kan tänka mig att detta är en klassiker för många, att de ser den år efter år, i juletid..

tyckte den va jätte rolig :) hehe, man hoppade väl till lite då och då men annars var den bara rolig. Gizmo är min nya favorit han är så sööt

Charmig, mysig och rolig "julfilm". Såg i dec 2020, såg tvåan på bio före ettan (!).

rednaxela

En ganska barnslig historia någonting man gillade när man var yngre.

ledge

Härlig julfilm som står sig än idag, trots att den har en del år på nacken. Här handlar det verkligen om 80-tal; dålig synthmusik, exploderande ljuseffekter som skall vara spektakulära och givetvis Corey Feldman i sin sedvanliga snorunge roll. Men filmen lever inte enbart på sin nostalgiska faktor, den fungerar än idag.

Anledningen till detta är att regissören Dante friskt blandar det sötsliskiga med det äckliga. I grunden är detta en klichéfylld film med minst sagt sötsliskiga inslag (monologen där huvudpersonens flickvän berättar om sina erfarenheter av julen framkallar kräkkänslor) och om Dante helt hållit sig till detta koncept så hade Gremlins blivit outhärdlig att se. Men genom att blanda detta med grymheter, våld och elaka monster så skapas en fungerande blandning.
Effekterna känns lite sådär, men själva monstren känns trovärdiga än idag. Sedan enbart älskar jag de scener där Gremlins festar loss. Scenen där de super på Doonys bar innehåller helt fantastiska klipp, där ligger Helge och Helge i lä. Även scenen där samtliga Gremlins sjunger med till Snövit med cigg i mungipan, glas i handen och godis överallt är riktigt rolig.
Dessutom innehåller filmen, trots sin egentliga fånighet, en hel del spänning. Slutstriden med Stripes är exempelvis riktigt spännande.
Inte ett mästerverk, men en klart underhållande film som borde visas varje julhelg. Steven Spielberg gör ett mycket kort inhopp som rullstolsbunden.

Arcadia

Är nog inte så bra egentligen..

Gremlins 2 - Det nya gänget (1990)