Pirates of the Caribbean - Vid världens ände

Pirates of the Caribbean - Vid världens ände  Köp filmen på CDON

Handling: Will Turner och Elisabeth Swann tillsammans med Barbossa kommer efter en lång resa till Singapore, där dom försöker komma åt kartan till världens ände från piratlorden Sao Feng, för att rädda Jack Sparrow. Allt som pirater står för hänger på en lös tråd. Lord Beckett som allierat sig med Davy Jones, påbörjat jakten på dom sista fria piraterna i alla världens hörn. Jack, Will, Elisabeth och Barbossa måste nu välja mellan att stå emot en stor utmaning och välja sidan i slutstriden vid världens ände.

Regissör: Gore Verbinski

Keith Richards
Tom Hollander
Ken Watanabe

Copyright BVI (Sweden) AB

Öh ... Ja, jag måste faktiskt sänka den här filmen rejält. Precis som tvåan är detta ingen film med egna förutsättningar - den är en del av en annan film, och inte ens kombinerade blir detta särskilt bra. Det finns på tok för många ingredienser i smeten, vilket blir tröttsamt i längden. Den är brottsligt ologisk på flera punkter vilket faktiskt gör mig förbannad. Är detta verkligen uppföljaren till den helsköna Pirates of the Caribbean - Svarta Pärlans förbannelse? Det känns inte så. Dessutom antyddes det i tvåan att Jack och Tia Dalma hade en flirt. Fullföljs detta i trean? Självklart inte. Så vad handlade det om? Åh, ingenting. Vi ville bara framhäva Jacks tjejtjusar-sida.

Det är utan tvekan grabbarna som levererar de bästa prestationerna här. Johnny Depp, Geoffrey Rush, Yun-Fat Chow och Stellan Skarsgård är allesammans mycket bra. Tycker det är lite synd att Lee Arenberg och Mackenzie Crook inte får någon cred för sina prestationer. De är grymt bra skådespelare och spelar riktigt sköna karaktärer. Vad gäller Naomie Harris som Tia Dalma imponerade hon i tvåan, men här får hon så pass mycket utrymme att hon inte riktigt fixar pressen. Hon är bra, men långtifrån lika bra som i tvåan.

Utöver ploten finns det en rad saker jag stör mig på. För det första läggs för mycket fokus på Elizabeth - att Sao Feng plötsligt ska förleda henne och börja svamla om en mytisk havsgudinna känns bara överdrivet och korkat. För det andra börjar jag tröttna på hur framför allt idiotduon Keira Knightley och Orlando Bloom växelvis kastar Jack till vargarna och försöker rädda honom. Bestäm er, för Guds skull! Jack är mycket bättre än ni tror.

Filmen ska dock ha cred för att den är djävulskt rolig. Den hämtar mycket av sin humor från ettan och tvåan, vilket gör det ännu bättre. Ragetti fortsätter vara lika smart som i tvåan. Murtogg och Mullroy som blir bortkollrade av Jacks snack och slarvar bort ett skepp i ettan slarvar i trean bort ett ännu viktigare föremål - även här på grund av Jacks snack. Piraten som tappar huvudet i tvåan får här sagda huvud inslaget av en kista. Hunden som blir jagad av kannibaler i tvåan gör en efterlängtad comeback. En krabbarmé kan lyfta ett skepp. Kraken är inte en fisk utan ett blötdjur. Apan Jack förvandlas till en levande kanonkula. Det är inte bara avhuggna händer som kan sno saker. Vi får även se en piratomröstning med Life of Brian-vibbar, EN enstaka tår från Davy Jones, en ofrivillig rakning, en pistolduell som går om intet på grund av blött krut, en vigsel med oregerliga gäster och Barbossa som vigselförättare, en ytterst oangenäm tebjudning och ett kort inhopp av Kapten Krok. Jack och Barbossa engagerar sig i en mätning av manlighet - inte med mandomen utan med kikaren. Både Bootstrap och Tia Dalma genomgår dramatiska personlighetsförändringar varefter Tia Dalma fullständigt kollapsar, Jack psykoanalyseras som schizofren, vi får historien bakom Ragettis glasöga, Jack får smäll nummer fem och sex av sina eldfängda damer, Will byter abrupt karriär och Cottons papegoja visar tillsammans med apan Jack att djur VISST är smarta. Låter detta vansinnigt? Det är det inte. Detta är Pirates of the Caribbean.
"Nobody move. I dropped me brain."
PS: Stanna efter eftertexterna och kolla in scenen som öppnar upp för en fyra!

Sweet_Jenny

Ibland hängde jag inte med i filmen, men det kanske var för att jag var för trött... Men den här var jättebra då det hade gått 2/3 av filmen. Innan det var den okej. Spännande och ett bra äventyr. En bra story hela Pirates of the Caribean. ^^ Mycket humor och roligheter. Fast slutet tyckte jag inte om riktigt.

Hook

Precis som Matrix trilogin så gör man dom två sista filmerna samtidigt och snyggare, men Pirates lyckas bättre, men ett mer avslutande och känslomässigt värde.
Svarta Pärlans Förbannesle var en bra film, fantasifull och stark. Död mans Kista var mer ett uppbyggande och mer som en mellan historia till sista delen.

Vid Världens Ände - är visserligen en lång-sam film, men det är mycket som skall knyttas ihop. vi har fått vår del av action från 1:an och 2:an nu får vi äntligen dom frågor som man undrat över ända sen 1:a filmen. Allt hänger ihop, och efter sluttexterna så vet man att Will och Elisabeths historia är över. Men vad som hände med Jack och Barbossa kanse blir en spin story som många kan fatisera om, ett värdigt slut på en pirat triologi som börjara bra och inte gör ett hårt magplask. en star blod röd 3:a till årets bästa blockbuster. (3:ornas sommar är här)

Ettan var suverän. Tvåan var bra. Trean är och kommer alltid att vara "bara" dålig.

Vilken besvikelse! Ettan är fantastisk, tvåan var högt över föväntningarna och nästan lika bra. Sen kommer trean och man tänker att den borde bli ännu bättre än tvåan. Men icke dock. Tappade den känslan jag haft för de andra två och handlingen känns mycket sämre, tyvärr.

Natanielgullis

Den här filmen var bäst av dom andra.

lorden92

Alltså... nej jag tycker inte om den här. Endast den första filmen är bra enligt mig, och borde ha slutat där.

antoniuz

stark 3'a

kaj08

Det här är en typisk uppföljare som bara är gjord för att mjölka ut pengar ur ett vinnande koncept. Handlingen är varken logisk eller intressant längre. I brist på en genomtänkt story så blandas det friskt med alla möjliga ingredienser från de tidigare filmerna. Det är även för många karaktärer med för att det ska kunna bli något djup i det hela.

Det är trist att se hur något som var så bra en gång i tiden blivit en pengakossa. Jag bävar för den fjärde filmen.

Andreasanka

En väldigt bra film.

Biopremiär: 2007-05-23

Pirates of the Caribbean - Svarta Pärlans förbannelse (2003)
Pirates of the Caribbean - Död mans kista (2006)
Pirates of the Caribbean - I främmande farvatten (2011)
Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017)