Tigern och snön

Tigern och snön Köp filmen på CDON

Handling: Handlar om en man som är vansinnigt förälskad i en kvinna. Hon vill däremot inte ha med honom att göra. Trots detta följer han efter henne till Irak och riskerar där sitt liv för att få fram den rätta medicinen till henne när hon blir sjuk

Regissör: Roberto Benigni
Originaltitel: La Tigre e la neve
Alternativ titel:The Tiger and the Snow
Ursprungsland: Italien
Andrea Renzi
Abdelhafid Metalsi
Amid Farid

moivestar

Åh, det här är en sådan där film som jag bara måste tycka om. Den är poetisk men allvarlig, man ser tydligt vad Roberto Benigni tycker om vissa saker i dagens samhälle. (Till exempel Irak-kriget, han målade upp amerikanerna här på ett otroligt bra sätt, det var roligt att se och jag skrattade.)
Historien är vacker, den handlar om kärlek - men det är inte den vanliga historien som målas upp för oss. Benigni vilseleder oss och vi följer som blinda med, man vill se vad som händer minuten efter.
Men samtidigt som det här är en vacker och älskvärd historia är den tragisk och nästan ångestgivande. Bara för att vår huvudperson har hittat sin sanna kärlek måste han kämpa för den, och hans kamp innehåller alla känslor. Jag var nära till tårar flera gånger, och det har inte hänt länge på en film. Inte på det här sättet, för den här filmen betyder något. Den har ett budskap, även om det inte är en politisk film som har den ett sådant underbudskap.
Vi måste öppna ögonen innan vårat samhälle raserar. Vi måste inse det. Men också, så måste vi förstå att kärlek inte bara hittar en, utan att man måste kämpa för den också.
En stark, stark fyra.

moivestar