East is East

East is East Köp filmen på CDON

Handling: Filmen handlar om Khan, som är en stolt pakistanier, gift med Ella, en engelska, som skänkt honom sex pojkar och en flicka. Familjen driver en liten Fish & Chips-butik i Manchester. Ella älskar sin man, som hon varit gift med i mer än 25 år. Men hon värnar i lika hög grad om sina barns välbefinnande. Pappa George vill nämligen att barnen skall fostras i den pakistanska kulturen, något som de värjer sig emot med all kraft. Katastrofen blir ett faktum när äldste sonen Nazir skall gifta sig med en av fadern utsedd pakistansk kvinna. Mitt under den pågående traditionella bröllopsceremonin rymmer Nazir...utan brud!

År: 1999
Emma Rydal
Ruth Jones
Ben Keaton
Kriss Dosanjh

Tja ... När jag såg den här filmen kom även jag att tänka på Jalla Jalla - och visst är den bättre. Denna är ganska svårplacerad - det är varken renodlad humor eller drama, utan den är lite av varje. Det skulle kanske ha funkat i någon annan film, men här blir det bara ryckigt och filmen tycks inte riktigt veta vad den vill säga. Men den har absolut charm och ett antal minnesvärda scener. Tyvärr blir den till slut så inkonsekvent och krystad att jag verkligen går vilse. Bra skådespelare dock, jag skulle vilja se mer av dem.
"I'll never let the colour of your Dad come between us."

crack_of_dawn

Rolig? Komedi? Jag har ingen aning om hur denna film kunnat få sånna kommentarer från så många håll i Sverige.
-Enligt mig är den bara en avbildning av en sorglig samling personer som inte kommer nånstans och inte utvecklas på något sätt under hela filmen.

Drama. Inte komedi; inga skratt-tillfällen gavs.

Therold

Rolig med ständigt aktuellt ämna. Intressant att föräldrar faktiskt väljer vem barnen skall gifta sig med. Horror! Det betyder väl att jag skulle gifta mig med en tjej från "grannphyn"! Horror x 2! Filmen dras med brister i trovärdighet, är lite för kort och skådespelare är i mångt och mycket bra. Nä, den är helt enkelt sevärd och ger några skratt. Det känns trots allt mer som komedi än något annat och det är synd. Komedi blir ju aldrig så bra som när drama går hand i hand med skratten/leenden.

"I'll never let the colour of your Dad come between us."

aljott

Helt okej film. Ibland skrattar man. Lite sådär halvskoj, inget speciellt..

Xenomorph

Ganska tråkig film om pakistanier i England. Svenska Jalla Jalla är mycket roligare.