Sensationen för dagen

Sensationen för dagen Köp filmen på CDON
3,7

Handling: Charles Tatum är en misslyckad reporter på en landsortstidning i New Mexico. Allt tar en vändning när en lokal gruvarbetare fastnar i gruvan. Tatum ser sin chans att skapa sig ett namn som journalist och gör allt för att dra ut på räddningsaktionen. Han skickar dagliga rapporter till en stor tidning och storyn blir snart en nationell angelägenhet.

År: 1951
Regissör: Billy Wilder
Originaltitel: The Big Carnival
Alternativ titel:Ace in the Hole
Kirk Douglas
Jan Sterling
Robert Arthur
Porter Hall

Billy Wilder gjorde aldrig en besviken. "The Carnival" har rakt igenom en stämning som gör att man sitter som klistrad. Intressant att se hur en nyhet kan blåsas upp till gigantiska proportioner. Kirk Douglas är väldigt övertygande som den karriär-hungrande reportern.

Det här är en film av Billy Wilder som brukar leverera udda historier och så även denna gång. Kirk Douglas är underhållande som hjärtlös och sensationshungrande journalist. Aningen överdriven på sina ställen och hela tivoligrejen som uppstår kring den instängde mannen känns inte trovärdig. Enformigheten och den tama avslutningen gör att betyget slutar på en stark tvåa.

Inte riktigt någon film-noir, även om den har vissa tendenser ju längre in i filmen man kommer. Detta är främst ett drama som visar hur media kan skapa en stor nyhet av i princip ingenting.

Kirk Douglas är riktigt bra i huvudrollen och har flera härliga repliker. Han är verkligen ett hårdkokt ägg ! När filmen slutar känner jag att jag precis sett en klassiker, även om jag var tveksam till en början.

Filmen är svartvit