Saints and Soldiers

Krig:

Saints and Soldiers Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: Under andra världskriget. Fem amerikanska soldater som strider i Europa försöker ta sig tillbaka till sina egna efter att ha blivit separerade från dem.

År: 2003

Ethan Vincent
Melinda Renee
Ruby Chase O'Neil

pwin

Rätt bra film faktiskt, snygg och mycket bra skådespelare. Den skiljer sig faktiskt från rätt många krigsfilmer, här är det inte slakt hit och dit med stora infanterier, utan man får följa en grupp bestående av fem man bakom fiendelinjerna.

Det som drar ner filmen är att den är inte speciellt rörande, och handligen känns lite svag och ointressant. Jag tror att till stor del var filmen menad att skapa lite känslor, med dem inbillningarna som en av soldaterna har känns inte äkta.

Saints and Soldiers är en hyffsad krigsfilm som kan ses av alla som håller krigsfilmer starkt om hjärtat, men förvänta er inga maffiga strider som i Saving Private Ryan eller liknande. Gott och väl en trea.

En 2 som film & i sin egen genre.

Taglines: Trapped behind enemy lines. All they have is their hope. / There is a time for heroes.

Generellt sett en billig krigsfilm, klart på gränsen till B-film. Kan inte förstå alla dess prisutmärkelser den fått - å andra sidan är det väl en del nomineringar bara också (!?).
Lite spännande, men detta är inget jag ser igen. Filmen är dessutom för tempofattig trots dess totalt sett korta längd.
Plus i kanten för att tyskar pratar just tyska istället för engelska!
Skådespeleriet är väl sådär rakt igenom filmen. Inget man särskilt kommer minnas.
Nej, denna film hamnar inte ens för en billig peng i DVD-samlingen. Och kom då ihåg att jag gillar krigsfilmer normalt sett. Den är helt ok att se en gång en söndagskväll i brist på annat.

Trivia: The character of Gordon Gunderson, played by Peter Asle Holden, is named after Holden's grandfather, a veteran who fought in the actual Battle of the Bulge. / The photo that "Deacon" carries throughout the film is of actor Corbin Allred's grandmother, and is in fact the photo that Allred's grandfather carried with him throughout WWII. / Over 100 war re-enactors volunteered to participate in filming, lying in the snow for hours at a time.

pwin

Dan banan

Imponerande gjort.
Riktigt duktiga skådespelare här vill jag nämna.
Det är en avsevärt spännande film och du få många stunder att förkorta naglarna under.
Imponerande att dom fått det så oförutsägbart också,
vilket inte är standard när det gäller den här typen av krigsfilm.

Vill vi prata minus så är det väll filmens meningslöshet jag bör nämna.
Den är faktiskt rätt obehövd, och tankarna bakom filmen känns lösa.

Även att det känns väldigt kompaktiserat gillar jag inte.
Dessa rullar kan gärna få överstiga 90 min.

Sevärd, men jag säger inte at det är de bästa du får tag på i andra världskriget samanhanget.

En mycket bra men lite ovanlig krigsrulle...handlingen utspelar sig under andra världskriget och är mycket spännande,men även lite seg då och då.Fotot är väl det bästa med rullen,har nog aldrig sett sådant bra foto i en krigsfilm på länge.Det känns mycket verkligare med sådant bra foto i en krigsfilm.Skådespelarna gör sitt jobb mycket bra,så på den punkten finns det inga klagomål på.Helt klart en riktigt nyskapande krigsfilm som är bra och har en viss spänning men somsagt även lite halvt seg.Och om buskapet så håller jag med rednaxela som skrev"Budskapet beskrivs när man fångar deras blickar mot kriget" vilket jag höll med om men kunde dock inte beskriva det med egna ord.Det får bli en solklar trea som är sevärd.

rednaxela

Saints and soldiers är en film som tar lång tid att förstå.Budskapet beskrivs när man fångar deras blickar mot krigen.Alla smarta trick och alla genomtänkta planer blir fullkomligt lyckade.Men som sagt är detta en film för personer som kan se sambandet mellan krig och verklighet.

Timoti

En grym andra världskrigs film, som tåls att ses om två eller tre gånger. Allt var bra utom. Det ända som var fel var filmlängden, den borde ha varit längre. Det är grymt att regissören lyckades med tanke på den låga budgeten som filmen hade.

producenten

Otroligt snygg film! Välspelad, den griper verkligen tag i mig. Och lämnar djupa spår.

Saints and Soldiers - Airborne Creed (2012)