Den vita massajen

Den vita massajen Köp filmen på CDON

Handling: Filmatisering av Corinne Hoffmans självbiografiska succébok med samma namn. En ung, framgångsrik schweizisk affärskvinna reser med sin fästman på solsemester till Kenya. Fullkomligt oväntat drabbas hon av den stora passionen, hon förälskar sig i den vackre samburu krigaren Lemalian. Utan att själv förstå vad det är som händer med henne känner hon att det är här hon hör hemma: i Kenya och med Lemalian. Berättelsen skildrar ett liv som pendlar mellan himmel och helvete med fysiska umbäranden, kulturkrockar och svartsjuka men också en stor kärlek och stark passion.

Regissör: Hermine Huntgeburth
Katja Flint
Antonio Prester
Janek Rieke

Copyright AB Svensk Filmindustri

En mycket gripande historia som rör ens hjärta. Mycket bra var den

En intressant, gripande och tänkvärd film, som jag tycker påminner om den underbara "Inte utan min dotter". På grund av att detta är en sann historia blev jag besviken på att inga årtal nämndes när eftertexterna dök upp.. Filmen blev bara bättre och ju längre den höll på, och landar till sist på betyget stark trea.

En -3 som film, men en 3 i sin egen genre.

Tagline: -

Ja, vad ska man säga? En samtidigt mycket fin skildring av det som handlingstexten beskriver, dvs pendlingen mellan två poler: kärleken och längtan VS. kulturkrocken och svartsjukan.
Filmen är på sina ställen hemsk att titta på och det är inte utan att man beundrar Hofmann som i verkligheten upplevt detta, såsom hon stod ut genom att bara följa sin första ingivelse om vad som kändes rätt i livet, och därmed bryta upp med alla bekvämligheter & familjen hemma i det urbana, "moderna" och "civiliserade" Schweiz. Men samtidigt finns det otroligt vackra naturscenerier och fint foto.
Rent filmtekniskt görs en del missar, vilket sänker filmens betyg. Men det är positivt att det är en produktion där man talar författarinnans hemspråk och inte engelska "bara för att".
Musiken är också mycket fin - typisk afrikansk, såsom vi skulle förknippa den. Men kombinationen av de inhemska och de västerländska tonerna/instrumenten blir en väldigt lyckad kombination.
Skådespelet är bra, främst av de två huvudskådespelarna Hoss och Ido. Hoss är ju dessutom mer än ok att beskåda i sin skönhet.
Jag har inte läst boken, men hört av de vänner som gjort det att den är mycket bra. Som vanligt undrar jag: vad är sant resp. baserat?
Filmen hamnar nog endast kanske i DVD-samlingen om jag får den för typ 10-20 kr (tills m nån tidning typ). För trots att man hela tiden undrar varför Carola i filmen något ologiskt pratar tyska med Lemalian redan från början och senare rätt konsekvent, trots att han inte förstår det språket (Var det så? Varför isf? Kanske som ett av få sätt att behålla kontakten med sin egen kultur? Engelska vore väl det mest logiska i denna relation?), väcker filmen en hel del intressanta frågor och funderingar kring relationer mellan två olika kulturer. T ex ens eget långdistansförhållandes (Tyskland) problem bleknar nu i jämförelse med vad dessa två människor accepterade och stod ut med. Även om citatet "Gräset är alltid grönt där du står, bara du vattnar det." passar bra här, finns det ändå en gräns för hur mycket man ska behöva uthärda. Jag skulle alltså endast se om filmen i syftet att påminnas om vilka perspektiv man hela tiden måste se på världen man lever i med, från tusen olika vinklar, tillsammans med någon jag tycker om.

Trivia: The cast and crew lived in tents among the Samburu during the entire shoot. They also studied their language and customs.

lindajjj

En fascinerande, fängslande film, kanske mest för att den är baserad på en verklig händelse. Äcklig, frustrerande, och man häpnar verkligen. Själv skulle jag ha åkt hem efter ungefär tio sekunder...

Månsken

jag gillar denna film, läste boken för några år sedan. Man ändrat på vissa saker men jag tycket att filmen är imponerande. Jacky Ido spelar väldigt bra och trovärdigt tcker jag.

Jag tycker att detta var en bra film. Visserligen skiljer den sig från boken men inte mycket tycker jag.

Angelus

En av de sämsta jag någonsin sätt, dålig historia, bra skådespeleri, dålig film, mycket förutsigbar och väntad slut, otrlig seg film, inte ens värd en etta

Biopremiär: 2006-04-28