World Trade Center

World Trade Center Köp filmen på CDON

Handling: Regissören Oliver Stone berättar här den sanna historien om de hjältemodiga insatserna och räddningen av två polismän som satt fast under ruinerna av World Trade Center, den 11 september 2001.

Regissör: Oliver Stone

Lucia Brawley
Danny Nucci
Nicholas Turturro
Frank Whaley

Copyright United International Pictures AB (UIP)

En viktig och mogen film som förkroppsligar andan hos människor som överlevde 9/11. Oavsett om filmen är bra eller inte - vilket jag tycker den är - så har den automatiskt en viktig plats i filmhistorien. För mig symboliserar den läkandet av en nation som lamslogs av det värsta som någonsin skulle kunna hända. Bra skådespelare och en ärlig skildring av ett verkligt händelseförlopp. Den något underliga inledningen ger World Trade Center en fyra. Det historiska värdet av denna film kan inte betygsättas.
För övrigt förstår jag verkligen inte människor som kritiserar filmen för att den "bara" fokuserar på amerikanerna. Orimlig ståndpunkt för mig då filmen inte behandlar flygplanskapningen utan två människor som blev direkta offer i situationen. Även om filmen skulle beskriva historien i ett större sammanhang så ser jag inget fel på att man utgår från USA:s perspektiv då katastrofen bara drabbade dem. Det verkar ha blivit så trendigt att hata USA att man kritiserar dem automatiskt vad de än gör.
"9/11 showed us what human beings are capable of. The evil, yeah, sure. But it also brought out the goodness we forgot could exist. People taking care of each other for no other reason than it was the right thing to do. It's important for us to talk about that good, to remember. 'Cause I saw all of it that day."

Ett gediget hantverk av Oliver Stone med fina rollprestationer rakt igenom. Men tyvärr är den inte så pass bra som den kunde ha varit. Fokuserar enbart på en liten del istället för att ha tagit med mer av vad som hände den dagen. Börjar starkt första 20-30 minuterna, sedan en transportsträcka.

Milla86

Den här filmen kändes aldrig seg. Lite väl sentimental, med endast amerikanernas syn på katastrofen. Hade man inte cellskräck innan, så fick man det under filmens gång!

tuss90

Finns det nån långtråkigare film...?

Christiian2

Jag gillar denna men den kanske skulle gjorts mkt bättre?

TheHobbit

mycket spännande och bra film! Kände inte att det var långtråkigt eller nått, utan det var liksom skitspännande rakt igenom. Filmen lockade absolut fram både tårar av förtvivlan och glädjetårar fram mot slutet. Jag kan inte direkt komma med nått som var speciellt dåligt, men jag känner ändå inte för att sätta en femma. Det blir en fyra.

klinger

ok men inte mer , jag ser hellre en riktig dokumentär.

En film man förväntar sig mer av, vet att jag gjorde det iaf. Visst det va läskigt och små jobbigt i scenerna under rasmassorna men jag förväntade mig ändå lite mer "hända nåt". Är ej inte speciellt förtjust i såna här sentimetala filmer och "god bless the American people". Men Oliver har ändå lyckats fånga det äkta i händelserna och han valde perfekta skådespelare till rollerna. Maria Bello och Maggie Gyllenhaal övertygar totalt och överglänser resten av skådespelarna med hästlängder, man lider verkligen med dem. Special effekterna är snyggt gjorda och WTC ser riktigt äkta ut och det ser snyggt ut när allt bara faller ihop. "If You Die, I Die!

Isabellet

Jag trodde den skulle vara bättre, vääldigt enformig, man satt lixom och vred sig lite i soffan och undrade om inget intressant skullle hända snart, det var väl mest i slutet man spände ögongen lite.

jag tyckte den här va godkänd men vet ej om den kommer i listan..den e seg som mateke säger

Biopremiär: 2006-10-06