Budskapet

Krig:

Budskapet Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: Filmen skildrar profeten Mohammeds liv. Ängeln Gabriel uppenbarar sig för Mohammed och han predikar läran om den enda guden i det panteistiska Mecka. De ledande köpmännen ser sina goda affärer vara hotade av den nya religionen.

År: 1976
Michael Forest
André Morell
Earl Cameron

Yasmin

ååå äntligen en film om Islam :)
Tycker också att man borde göra mer filmer om Islam!

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning

Låg 20160522 på plats #139 på IMDb Top 250, vilket jag inte tycker den förtjänar - filmen är inget mästerverk, men mycket välgjord och tydligen (politiskt?) korrekt vad gäller just islams historia. Intressant bara av det skälet om inte annat! Kan klippas något då den är lååång, 2 timmar och 57 minuter, jag delade upp den på tre kvällar trots att de var spännande nästan hela tiden.

Yasmin

ååå äntligen en film om Islam :)
Tycker också att man borde göra mer filmer om Islam!

Mattias15

Äntligen har jag sett en historisk film om Islam, det känns ju inte precis som om det kryllar av dem. Filmen är verkligen verklighetstrogen och inga historiska eller religiösa tabbar har gjorts vad jag vet. Detta skildras på ett spännande och gripande sätt, ellerfall den första timman. Sedan så blir det lite väl långdraget och ibland tråkigt. Fastän inte mohammed visas eller talar i hela filmen på grund av Respekt av den islamska tron så får man ett intryck av att han är med i filmen. Främst genom att man låter kameran föreställa honom. Musiken är oscarsnominerad och borde kanske vunnit, främst är det arabisk musik, . Slagen är inte av Braveheart kvalite men är så pass bra man kan förvänta sig. Budskapet genom hela filmen är ganska uppenbar, men här görs det inte på ett överdrivet sett som jag tycker många andra kristna filmer har lyckats med. En svag trea