Running Scared

Running Scared Köp filmen på CDON

Handling: Joey Gazelle är maffiamedlem med låg status och hans jobb är att göra sig av med ”heta” vapen från mord. Problemet är att Joey har gömt alla dessa vapen i sin källare istället för att kasta dem i floden. Joeys 10-årig son och hans kompis Oleg får syn på Joeys gömma. Oleg stjäl en av pistolerna (som har varit med på mordet av en korrumperad polis) och skjuter sin våldsamme styvfar. Som om inte det var nog är styvfadern brorson till den psykotiska ryska maffiabossen, som håller på med en bensinkupp tillsammans med Joeys gäng.

Regissör: Wayne Kramer

Idalis DeLeon
David Warshofsky

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

tessan81

Rent filmtekniskt så är det här väldigt långt ifrån min kopp te. Jag gillar inte när filmskapare vill göra något "extra" och låter t ex kameraarbete, scenövergångar och ljussättning ta stor plats. Det tillför mycket sällan något bra till filmen, enligt min smak.

Men i Running scared lyckades detta ändå inte ta ifrån filmen en engagerande historia, som är djupt tragisk och mörk, men den berörde mig oväntat mycket. Filmen är kontroversiell i flera avseenden, den är våldsam och den berör känsliga ämnen; den visar något av det helvete (av misshandel, fattigdom, utnyttjande mm) som många barn tvingas stå ut med.

brisig

Det i särklass värsta och mest spektakulära skit jag någonsin sett med mina ögon. Frågan infinner sig snabbt: Skulle det vara mindre perverst att använda sig av oskyldiga barnskådespelare till sådant HÄR, än just det filmen själv försöker belysa i scenen med pedofilerna? För att inte tala om "Star and stripes" scenen i slutet. Till Den ansvariga producenten och regissören: SKÄMS!

Då var det dags för en femma igen...

Jag skulle kunna rabbla sida upp och sida ner hur mycket jag fullkomligt älskade detta mästerverk. Det här är en av senare års allra bästa filmer och har tagit sig upp bland mina personliga favoriter. Mer häftig, mer berörande och mer välgjord film är omöjligt att finna idag. Scenen med skuggbilderna i badrummet var ruskigt otäck och fruktansvärt bra. Filmen är en ren njutning för filmälskaren!

tårtsmula

fått lite delade meningar om denna film, å ena sidan har den en riktigt gripande handling och gillar även att den inte är så förutsägbar som så många filmer ofta är, men å andra sidan känns detta som en riktig B rulle helt enkelt

denna film ligger på plats 164 av 250 på min film lista...den här filmen känns mycket som en taratino rå film med mycket humor en oväntat slut

BlackHawk

Innehöll allt en bra film behöver. Även om jag läste att den var bra så var jag lite skeptisk till den men jag blev mycket positivt överraskad.

brisig

ludvigssonida

Den här filmen är bra tack vare att de är bra skådespelare med..Som Paul Walker ...annars hade den inte varit så bra...han spelar sin roll jätte bra..

ToxicAvenger

Detta är en toppenfilm, men jag skulle aldrig någonsin få för mig att se den igen. Den innehöll ett par mycket obehagliga scener.

Återigen försvinner det betyg jag redan satt på filmer...

Running Scared är en fantastisk film. Den är snyggt filmad med hjälp av väldigt bra special-teknik. Skådespeleriet är helt okej; Paul Walker har aldrig riktigt övertygat mig om att han är en bra skådespelare, det gör han tyvärr inte här heller. Storyn är rätt simpel och gör inte mycket väsen av sig, däremot är det vad som sker i filmen som är intressant. Paret med barnen till exempel - som Wildpalm säger är det en otäck scen, hela den delen är väldigt skrämmande faktiskt. Riktigt snygga effekter, bra slut, detta är spännande hela vägen igenom. Regissören kan till och med visa hur det ser ut när en snubbe får en puck placerad rätt i pannan, aj aj aj.

Biopremiär: 2006-04-28