Att rida ensam i tusen mil

Att rida ensam i tusen mil Köp filmen på CDON

Handling: Gou-ichi Takata är fiskare i en liten japansk by. Han lever ensam, men han har en vuxen son bosatt i Kina. Far och son har inte pratat med varandra på över tio år. När Gou-ichi får veta att hans son är döende i cancer beger han sig genast till honom. Men de får ingen kontakt. Däremot får han ett videoband av sin sonhustru och med vägledning av det han ser på bandet försöker han hitta ett sätt att nå fram.

Regissör: Yimou Zhang
Originaltitel: Qian li zou dan qi
Alternativ titel:Riding Alone for a Thousands of Miles
Ursprungsland: Hongkong, Kina, Japan
Ken Takakura
Kiichi Nakai
Shinobu Terajima
Jiang Wen

Copyright Folkets Bio

Vacker och gripande film som lyckligtvis låter dom äkta känslorna och empatierna komma fram istället för att tvinga fram det med storslagen musik etc. Zhang är en mycket duktig regissör som även ligger bakom publik suceen Hero och i "Att rida ensam i tusen mil" visar han stor potential och bredd (dock har han visat det innan med). En film som man verkligen bör se, inte minst för Takakura och den lille Zhengbo Yangs underbara personkemi.

BuRNeR

En otroligt vacker film med utmärkta skådespelarprestationer. Vackra miljöer. Den är dock allt för seg för min smak och känns omständig (morsan älskade dock denna film).
Jag ger filmen en 3a, anledningen att betyget inte blir högre är att jag var på väg att somna ibland.

Biopremiär: 2006-07-28