Shooting Dogs

Shooting Dogs Köp filmen på CDON
3,6

Handling: På en skola i Rwandas huvudstad Kigali arbetar den hängivne läraren Joe Connor (Hugh Dancy), som liksom många västerlänningar sökt sig till Afrika för att han vill göra något av betydelse. Joes brinnande övertygelse väcker något till liv i hjärtat på den desillusionerade prästen fader Christopher (John Hurt), skolans rektor. Den åldrade katolske prästen reste själv i samma syfte till den väldiga kontinenten drygt trettio år tidigare, men har sett kolonialismens och underutvecklingens följder på nära håll.

I april 1994 händer det ofattbara. På knappt hundra dagar slaktas 800 000 människor i en av vår tids största skamfläckar – folkmordet i Rwanda. När FN:s trupper beordras ur landet, inser de Joe och fader Christopher med stigande fasa att omvärlden har vänt ryggen till den pågående massakern. Men till skillnad från de tutsier som sökt sig till skolan för skydd, har de två västerlänningarna en chans att undkomma döden – de är vita, och européer. Nu står de inför ett omöjligt val: ska de stanna och slåss för sina värderingar, eller fly och svika sina ideal?

Regissör: Michael Caton-Jones
David Gyasi
Dominique Horwitz
Claire-Hope Ashitey

Copyright NonStop Entertainment

Baseras på samma händelser som Hotell Rwanda, men denna berättas ur synvinkeln från två brittiska lärare på en skola. Detta gör att filmen aldrig blir riktigt gripande då den liksom är i mitten som åskådare och inte som deltagare, något som Hotell Rwanda gjorde bra. Bra skådespeleri av samtliga.

Yasmin

Baserad på en sann historia. Mycket gripande film, tyckte nästan att den här var lite bättre än Hotell Rwanda.

Ja jag tycker att den är jätte bra och så men som alla säger så är säkert inte shooting dogs lika bra som Hotel Rwanda men jag har inte sett den så jag tycker att den här är jätte bra och gripande !! Förästen Fy vad hämskt det måste ha varit!!:(

Lightversion av "Hotel Rwanda". Gripande och hemskt intressant. Stark trea.

lindajjj

En stark fyra. Såg "Hotell Rwanda" alldeles innan, som jag gav en fyra, men den här, som ju har samma tema, är faktiskt en aning bättre. Otäck, gastkramande, frustrerande.

Månsken

Denna film lyckades inte beröra mig lika mycket som Hotell Rwanda gjorde trots att båda filmerna handlar om ett sådant fruktansvärt folkmord. Shooting Dogs lyckades inte alltid hålla sin historia jämn hela tiden. Jag tycker att man skulle ha kunnat utvecklas storyn lite mera än vad man gjorde. Skådespelarna var helt okej. Jag gillar ändå att man gör många filmer om så pass alvariga händelser så att man lär sig mer och kan på något sätt försöka sätta sig in i andra situationer.

En historia som är väldigt snarlik med Hotel Rwanda. Men precis som Czechflash säger blir den inte på långa vägar lika gripande, detta till stor del på grund av berättarformen. Den är ganska ojämn i större delen av filmen, och den egentliga intrigen träder inte in förrän det är knappt en halvtimme kvar av filmen. Filmens första halva är ganska avtrubbad och odramatisk, men den bättrar sig avsevärt i den senare delen då tårarna flödade. Den har en del ologiska punkter som förstör mycket av filmupplevelsen.
Hugh Dancy och John Hurt gör mycket bra ifrån sig, framför allt John Hurt som också gjorde den strålande berättarrösten till Dogville, och särskilt i en specifik scen som verkligen etsade sig fast i minnet. Mycket stark avrundning. Tyvärr gör ändå inte filmen historien rättvisa till 100 procent. Shooting Dogs förlorar mycket på det faktum att händelserna visserligen är sanna, men att karaktärerna är påhittade. Den mest lyckade filmatiseringen av folkmordet är ändå Hotel Rwanda som utgör en av de bästa filmerna baserade på verkliga händelser som jag har sett.

Biopremiär: 2006-04-28