Matti

Matti Köp filmen på CDON

Handling: En tragikomisk film om det overkliga livet för en verklig person. Det är en bra beskrivning av detta drama där vi följer backhopparlegenden Matti Nykänen. Han hoppade lika fantastiskt som en örn flyger, men livet vid sidan om var allt annat än framgångsrikt... Som backhoppare vann Matti Nykänen i princip alla titlar som fanns att vinna - fyra OS-guld, sju VM-titlar, fyra Världscupstitlar mm. Nykänen var och är världskänd för sina atletiska insatser men även det skandalfyllda privatlivet har klätt tidningarnas framsidor. Framförallt blev skandalerna officiella när Nykänens idrottskarriär avslutades; misshandel och alkoholproblem hör till vanligheten och Nykänen sitter återigen i fängelse.

Regissör: Aleksi Mäkelä
Elina Knihtilä
Jussi Lampi
Jarmo Perälä

Hiddenman

En absoluta fyra för denna stundtals händelserika, sanna och roliga film :) Historien om denna backhoppare Matti Nykänen passar jättebra in på honom!

Kamuca

Detta är vår Matti. en otroligt bra beskrivning av en talang med övermått som aldrig riktigt kom in i vårt stundtals mediokra samhälle.
En supertalang av mått som vi sällan får se i en vårt korta liv här på jorden.
Mycket bra framställning av hans öde!!
Full pott för regissören och hans medarbetare!!

Hiddenman

Biopremiär: 2006-04-12