Road to Guantanamo, The

Handling: I september 2001 reser 19-årige Asif Iqbal, 19-årige Ruhel Ahmed och 23-årige Shafiq Rasul från hemstaden Tipton i brittiska Midlands till Pakistan för att planera ett bröllop. Deras resa skulle komma att sluta i en vistelse på Camp Delta i Guantánamo Bay på Kuba. "Tipton Three" som de kom att kallas, hölls inspärrade i två år utan rättegång. När de släpptes i mars 2004, hade inget åtal väckts. THE ROAD TO GUANTÁNAMO är berättelsen om denna resa och om förhållandena under fångenskapen i världens idag mest ökända fångläger.

Regissör: Michael Winterbottom Mat Whitecross

Copyright Sandrew Metronome

MeloLinn

Otrolig bra film, man blir verkligen berörd! MÅSTE SES FÖR ATT FÖRSTÅ! / mel

Venschla

Det är fruktansvärt hur människor kan behandla varandra på det här viset, vilken tortyr.
Otroligt bra är filmen i alla fall, man får mycket att tänka på. En stark trea!

The Road to Guantanamo är en vacker och mycket gripande film. Dock hade jag hellre sett den vara utformad mer som en spelfilm och skippat dokumentärstuket som inte riktigt gjorde historien rättvisa. Jag kan hålla med om att den tappade lite mot slutet. Mycket snyggt filmad och bra insatser från samtliga, även om jag personligen hade lite svårt att skilja huvudpersonerna åt. Som grupp hade de möjligen en personlighet, men inte som individer.

En gripande dokumentär som berör och skrämmer. Det är ofattbart att detta har hänt på riktigt. Slutet kändes lite klent, så det får räcka med en trea till denna film.

Wookad

En mycket viktig och stark film, ett måste att se. Den griper verkligen tag om en, den skildrar helvetet för oskyldiga som hålls fångna i det helvetiska fängelset Guantanamo. Ryser av hur underskattad filmen är, skulle själv påstå att den nästintill kan kallas "mästerverk".

ToxicAvenger

Helt okej, men jag hade väntat mig mer info och starkare scener.

Ryuu

Intressant.