Vaxkabinettet

Vaxkabinettet Köp filmen på CDON

Handling: En vaxskulptör för ett museum blir förskräckt när hans partner föreslår att de ska tända eld på det impopulära museet för att hämta hem försäkringspengarna. Medan vaxet smälter slåss de två männen. Skulptören knockas och lämnas för att gå åt i flammorna. Han dyker upp igen många år senare för att öppna sitt eget vaxmuseum. Öppningen klaffar med försvinnandet av ett antal döda kroppar från stadens bårhus. Hans assistent börjar misstänka sin chef för att inte ha rent mjöl i påsen.

År: 1953
Paul Cavanagh
Dabbs Greer
Charles Bronson
Reggie Rymal

Bättre än 2005 års nyinspelning med Paris Hilton! På 4 officiella topplistor.

Det här var inte alls en äldre version av "House of wax" från 2006 som jag hade väntat mig, utan en ganska egen variant. Visst finns det små likheter, men i stort är filmerna olika varandra.
Denna når precis upp till en 3:a. Det fanns en del lökiga scener och jag fattade aldrig varför skurken var tvungen att halta runt som ringaren i Notre Dame.

House of Wax (1953) är ytterligare en av de skräckfilmer jag, under ett några veckor långt Vincent Price-maraton, med nöje har bänkat mig framför. Och för de av oss som har sett mycket av denne skådespelare är hans inriktning på makabra skräckfilmer som inte är rädda för att frossa i billiga skrämseleffekter eller den något förlöjligade berättarteknik som utmärkte 1940- och 50-talets rysare både uppenbar och njutningsfull. Men till skillnad från den senare House of Wax (2005) etablerar denna film få brutaliteter, och lägger desto större tyngdpunkt på antydda mord. Filmen skildras med en kryptisk ton, där Henry Jarrods öde och aktiviteter ska utgöra en twist, men som för mig som tittare är uppenbara från första början. Visst är Vincent Price en fröjd i en roll med Fantomen på Operan-vibbar, men med ett irriterande ogenomtänkt manus erbjuder House of Wax mycket lite substans.

Samtidigt är jag svag för filmer i denna anda, som inte ber om ursäkt för sin brist på pretentioner och tar till fantasins alla medel för att fånga tittaren. Ivern i berättarformen och de makalösa idéerna är både medryckande och underhållande, och de sprudlande elementen gör filmen både kul och smått spännande. Men med tanke på den slarviga storyn, så håller House of Wax inte för mer än en titt. Detta är en bagatell och gör intryck som en sådan.

janne lindh

En gammal thriller-skräckis (1953) som håller än i dag. Scenerna från vaxkabinettet är ofta snyggt filmade och det är litet av en upplevelse att få kolla Vincent Price i högform.

Bra nyinspelning av "Mystery of the wax museéum" Spännande här och var och det var kul att se en ung Charles Bronson som döv/stum assistent åt Vincent Price.

Oskar_90

Tuff i 3D. Vincent Price är grym.

Xenomorph

En ganska tråkig och inte så spännande skräckfilm. Det som gör den sevärd är förstås Vincent Price.