På andra sidan häcken

På andra sidan häcken  Köp filmen på CDON

Handling: Den kringresande, skojaren, tvättbjörnen RJ anländer till en skog strax utanför en människostad det han upptäcker är en Amish-liknande samling som är livrädda för mäniskor, påverkade av deras ledare, sköldpaddan Vern som en gång stötte i hop med människopojkar som skrämde livet ur honom. Efter påstötning av RJ tar sig djuren sakta över häcken, den som avskiljer dem från den nya förorten som vuxit fram under vintern medan dom låg och sov. RJ visar upp en helt ny värld där människor lämnar fisk och annan mat i stora burkar som verkar var fritt för dem att sno åt sig. Men ju allt närmre de kommer människorna desto mer blir deras trygga liv i skogen hotat.

Regissör: Tim Johnson Karey Kirkpatrick
Avril Lavigne
Eugene Levy
Catherine O'Hara
Wanda Sykes

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Zirgo

Filmen baserar sig på karaktärerna i den tecknade serien "Over the Hedge" av Michael Fry och T Lewis. Här får vi följa tvättbjörnen RJ när han guidar sin nya vänner igenom stadens alla erbjudanden och faror. Liksom den tecknade serien så tar filmen upp samhällsfrågor på ett underhållande men samtidigt allvarligt sätt. Jag är lite av en fan av serien och jag blev imponerad över animeringens kvalitet och listan av kända röstskådespelare. Filmen får en 3:a av mig.

madeleine_g

Kan bara säga att jag fullkomligt älskar ekorren. Han är både söt och underbart rolig. Har sett både den engelska och den svenska versionen och om jag ska vara ärlig så tycker jag faktiskt att den svenska, precis som i lejonkungen, versionen är mycket bättre.

carro_o

En av de gulligaste filmerna jag sett! Blev positivt överraskad! Den där lilla ekorren (kommer ej ihåg namnet) va hur söt som helst! De skulle gärna göra en egen film med honóm i huvudrollen!

Den här filmen var riktigt rolig från start. Väldigt bra animerad med kvicka smarta skämt och härliga karaktärer. Själva iden var ganska simpel. Några gnagare ska börja stjäla mat från människorna. Så ur det perspektivet verkade inte filmen kunna lyckas så bra. Men en simpel ide blev en enormt bra film grundat på bra humor, intressanta roller och många svängar hit och dit i denna simpla handling. Jag är en liten sucker för romantik och kaxiga karaktärer. Så jag kan säga att min favoritroll helt klart var skunktjejen. Jag gillade henne så fort hon gick ut från stubben i första scenen. Som mest njöt jag av scenen då hon skulle charma och ragga upp vaktkatten. Det blev ju riktigt intressant det där. Haha. Synd bara att deras lilla romans bara varade kanske 3 minuter i hela filmen. Hade gärna sett mer av det men det var bara en rolig sidogrej verkade det som. Skulle gärna sett en hel film med dom två. Väldigt bra film annars som hade fått en 5a om det inte vore för att handlingen med att hämta mat emellanåt kunde kännas lite enformigt. Men humorn var på topp med intressanta karaktärer. Så den får en klar 4a. Jag kan starkt rekommendera den här filmen. Håll särskilt ögonen öppna när dom ger skunktjejen en makeover så hon blir mera sexig. Därifrån är det rent gult. Hehe!

Shcookie

En charmig liten film som gör vad den ska, helt enkelt. Den var urgullig, rolig, hade en rätt okej om något tunn handling, och bra rösskådespelare.
Animationerna var fantastiska och djuren var, som sagt... Urgulliga! Såg den på TV och rösterna var på Svenska, men jag blev RIKTIGT positivt överraskad. De Svenska rösterna lät mycket bra, och lät inte på något sätt fåniga eller fejkade.
Jag är nöjd med den här filmen och rekommenderar den för en mysig liten hemmakväll, med skratt och lite "gullegull".

Se den, ni som älskar Animerade djur-filmer. Den var värd en stark trea.

Ja en bra animerad film men tyvärr inte så rolig som jag hade förväntat mig. Inte så bra story men den funkade.
Det som gjorde filmen bra var dom där småa igelkotts barnen som var jätte gulliga..

Rolig och skön film men trodde dock den skulle vara bättre. Snygg gjord och charmig.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Nuts! / Shell Shocked / Master Blaster / Ring Leader / Get over it. / Taking back the neighborhood... One snack at a time.

Detta är klart en charmig film för såväl vuxna som barn, men når inte riktigt samma höjder som t ex. Shrek eller andra Dreamwork-produktioner. Främst, om Ni frågar mej, för att den riktar sej något mer mot barn än mot vuxna. Å andra sidan finns här några "state of the art"-sensationella förstagångseffekter i filmhistorien gällande CGI: pälsen på de olika djuren har olika karaktär samt päls som trycks ned/in av t ex. händer (vid t ex. kramar)!
Småkul även för vuxna samt mycket bra animerad gör att denna film hamnar i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om.

Trivia: Took a crew of 237 more than three years to finish the film. / The first Dreamworks film to be distributed by Paramount Pictures who purchased Dreamworks in 2005.

Maria007

Den duger ingenting speciellt. Inte heler ngt man mins så mycket!

en rolig film :) gillar den grymt mycket

Biopremiär: 2006-09-22
Filmpunkten-id: 11909