Roger och jag

Dokumentär :

Roger och jag Köp filmen på CDON
Dokumentär :

Handling: Michael Moores genombrott som dokumentärfilmare. Moore återvänder till sin hemstad Flint i Michigan där General Motors haft en stor fabrik. Bilindustrin var stadens hjärta och erbjöd massor av arbetstillfällen för invånarna. Men GM beslutar att flytta tillverkningen till billigare arbetskraft i Mexiko vilket resulterar i att många blir arbetslösa. Moore jagar GMs vd Roger Smith för att få svar på varför man valde att flytta tillverkningen.

År: 1989
Anita Bryant
Bob Eubanks
Roger B. Smith

tessan81

Kul att se Moore's genombrott som dokumentär-filmare. Han berättar underhållande om de tragiska konsekvenserna som GM's nedläggningar i Flint gav dess invånare. Förutsättningen att kunna göra detta är givetvis att det aldrig är någon tvekan om att han hela tiden står på de svagas sida.

Tidig och bra Michael Moore rulle. Den är tankeväckande och ganska underhållande.

tessan81

martin88

En intressant och intresseväckande dokumentär. En stark 3:a.

Filmpunkten-id: 11975