Blödaren

Blödaren Köp filmen på CDON

Handling: Tjejerna i bandet Rock Cats är på turné genom 80-talets Sverige när deras turnébuss plötsligt lägger av. Iklädda högklackat, läder och nitar måste rockbrudarna ge sig ut i skogen för att hitta hjälp. Men det enda de finner i den ensliga skogen är en övergiven liten bygd. Och det är inte tjejernas rysliga frisyrer som har skrämt bort befolkningen. Det är något ännu värre...

År: 1983
Danne Stråhed
Agneta Öhlund
Johanna Sällström

ledge

Sveriges största kultrysare kunde lika gärna fått heta Sveriges sämsta kultrysare. Den gamle legenden Hans Hatwig ligger bakom denna soppa som skall vara en slags svensk variant av Halloween. Det märks att Hatwig var ansvarig för tidningen Okej. Tjejbandet Revansch spelar i princip sig själva (de heter Rock Cats i filmen), Danne Stråhed (då från bandet Änglabarn) spelar en slags hjälte och Åke Eriksson (trummisen från Attack) spelar mördaren "Blödaren".

Det här känns mer som ett projektarbete genomfört av en samling halvfulla elever än en egentlig spelfilm. Allt är filmat med VHS, ljus och ljud är uselt, ingen av de medverkande kan egentligen agera och klippningen fungerar inte (vid något tillfälle ser man kameramannens skugga mot väggarna). Det enda som möjligen skulle kunna göra denna kalkon sevärd är själva nostalgin. Blödaren är ett stilfullt porträtt av 80-talets sämsta sidor med hårspray, pudelfrisyrer, neonfärgade byxor, nitarmband och leopardmönstrade heldräkter och fruktansvärt dålig musik.

En kul aspekt av filmen är dock det kommentatorspår som medföljer på DVD-utgåvan. Här hyllar Hans Hatwig sitt verk, medan Åke Eriksson mest verkar skämmas över sin medverkan. Att höra Hatwigs eloger till sig själv är otroligt underhållande. Vid något tillfälle klämmer han exempelvis ur sig "Här ser vi hur Blödaren gestaltar en mycket känslig scen" (med tysk brytning) medan Eriksson mest sitter och fnissar lite generat i bakgrunden. Att kommentatorspåret har högre underhållningsvärde säger väl allt om själva filmen, och inte minst om Hans Hatwig.

Raceai

Fantastiskt! Men om man nu ska slå på sin storhet i B-ighet, varför inte slänga in några hinkar med grisblod också? Alldeles för lite av den varan. Så, det blir "bara" en tra i betyg. :)

miox

den är skräck filmen är sveriges fösta ryssare så den här filmen får 3 av mig