Flags of Our Fathers

Krig:

Flags of Our Fathers Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: Februari 1945. Under tiden som Europa äntligen står inför den förlösande segern i andra världskriget, pågår en strid i Stilla Havet som är långt ifrån att ebba ut. En av de blodigaste och viktigaste striderna var kampen om ön Iwo Jima, en strid som tog sitt slut i en av amerikansk historias mest ikoniska bilder: sex marinsoldater reser den amerikanska flaggan på Mount Suribachi.

Fotografiet som togs av denna symboliska akt har förblivit en segersymbol för en krigstrött nation. Av de sex amerikanska soldaterna vid flaggans fot, skulle några dö strax därefter utan vetskapen om deras del i detta. De som överlevde hade dock inget intresse av att hyllas som symboler och såg sig inte som hjältar. Deras enda önskan var att stanna vid sidan om de som stred och dog utan fanfarer och utan ära.

Regissör: Clint Eastwood

Paul Calderon
Ken Watanabe

Copyright Sandrew Metronome

Spirit1

Kanon film om slaget på ön Ivo Jima under andra världskriget och många av dess fadäser som t ex flaggresningen på en av topparna av ön.Liksom flaggresningen på ett av residensen i Berlin under andra världskriget som genomfördes av fram tills nu två helt andra Ryssar så var även denna historia fejkad för att ge ett bra sken utåt.Kosta vad det kosta vill och det gällde i allra högsta grad för USA som var i det närmaste bankrutt vid detta tillfälle av kriget.Att sedan ön hade en strategiskt viktig punkt var ju också ett sätt för USA att visa att den skulle intas hur många personer man än behövde offra.Vilket man också fick göra på båda sidor om linjen.Många är dessa unga grabbar som i tidiga år offrade sina liv tudelade på mitten på en dyngig strand i andra änden av världen för att de slogs för allas vår frihet.Vet man inget om vad uppofring är så är ju denna film en början på att förstå vad en del har fått gå igenom.Så behöver man ju inte sitta och vara lustig över något man inte begriper såsom dödsångest framför en smattrande kulsprute mynning!.

ett mästerverk! måste ses. jag tycker inte om krigsfilmer men den här va fantstisk!

En film om några amerikanska soldater som sätter upp en flagga, låter inte speciellt intressant och det är det faktiskt inte. Det enda som räddar denna filmen från en katastrof är bra skådespelare och krigsscenerna.

vilken film!den här va skit bra.det trodde jag aldrig..men det blir smårörigt ibland och drf får den en stark trea

redlefto

långtråkig och totalt jävla menningslös

Ser inget speciellt med rullen,några mariner beger sin uppför ett berg för att resa en flagga för att visa att kusten är klar..och det råkade vara ngn som fotade det och hela amerika misstolkar saken och ser det som att dom reste flaggan för att dom vunnit.Dom kallas hjältar och har dåligt samvete för det.Sedan förstår jag inte vad folk menar med gripande scener i denna rulle,fick inte en glimt av en sådan.Men men...rullen har bra skådespel och dom har inte slarvat med fotot.Klar tvåa!

Dan banan

Clint Eastwood visar till fullo att han fortfarande vet vad folk vill ha, och jag kan inte klaga.
Flags of our fathers är krigsfilmen för personen som söker mer realistik än action.
Det är en mycket intressant handling, och tack vare skådespelarna blir det bara trovärdigare.

Eastwood i tyglarna till denna mörkerbelagda sanning från krigshirtorien kan bara inte spåra ur.
Bakom effekter, foto och ljud ligger stort arbete vilket prisas.

Sevärd.
Skänker många eftertankar och blir aldrig tvivelaktig.
Jag har fått mig en välgödd historia, därmed är jag nöjd.

Sallee

En mycket bra film gjord av Clint Eastwood, den känns verklig och man kan leva sig in i filmen,
hur som helst det är en mycket gripande film.
ett plus till krigscenerna, som dyker då & då upp i filmen. Ett mycket bra skådespelarval.

En stark fyra !

Biopremiär: 2006-11-03