Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford

Western:

Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford Köp filmen på CDON
Western:

Handling: Filmen följer en av amerikansk historias mest ökända och laglösa personer. Den karismatiske och oförutsägbare Jesse James (Brad Pitt) planerar sitt nästa stora bankrån, och lyckas samtidigt starta ett krig mot sina fiender, som sedan länge längtat efter den belöning och den ära som väntar den som lyckas fånga den svårfångade James. Trots detta kan det största hotet komma från de han mest litar på.

Regissör: Andrew Dominik
Ted Levine
Michael Parks

Copyright Sandrew Metronome

Tommygee

Den här sortens film ska inte gå ut på action, snarare utreda hur Jesse James spenderade sina sista år i livet, i alla fall så nära sanningen Hollywood låter oss komma. Filmen inger en mer dokumentärisk känsla än någonting annat - seg kan många tycka, speciellt de som väntat sig en fartfylld action. Jag hade inga förväntningar alls av den här filmen. Såg den för fjärde gången igår kväll och tycker att filmen är helt fantastisk.

Brad Pitt är i vanlig ordning stabil, men Casey Affleck imponerade stort på mig. Han borde ha fått den där oscarsstatyetten utan tvivel, för skådespeleri som det där har jag knappt sett förut. Det är nästan så att filmen blir sevärd bara för den sakens skull.

- Ingenting för den actiontörstige, en utmärkt film för den som gillar genren spelfilm/dokumentär

Oj, det här var ett riktigt bottennapp. Ett riktigt sömnpiller och i princip helt ointressant. Man vet ju självklart hur det kommer gå, problemet är bara att vägen dit är en enda lång orgie i onödiga scener och konversationer.

Musiken håller hög klass och jag gillade två scener i filmen - uppbyggnaden av tågrånet och Jesse James-mordet. Utöver det imponerar den inte.

pwin

Hoppsan, detta var en mycket stor överanskning, dock helt åt fel håll. Vad är meningen med filmen, vad är det som är intressant med den, inte ett smack, förrutom dom sista 15 minuterna.

Blev ärligt talat chockad över hur ointressant filmen var. Jag hade väntat mig lite mer action och intresse då filmens handling bygger på en av de största bankrånarna i USA:s historia. Hade inte trott att det skulle vara rena rama Die hard, men efter vad som händer i början av filmen trodde jag att det skulle bli lite mer spänning.

Sedan har vi berättarrösten som kommer och babblar då och då vilket gör att det bara sabbar ännu mer och det kändes bara fånigt, dock har jag alltid varit svag för berättarröster.

Ma använde sig av en 'effekt' som skulle göra att det kändes lite gammalt ibland, antar jag, och det gillade jag inte heller.

Men självklart finns det stora plus med filmen med. Den är väldigt snygg filmad och jag måste säga att alla karaktärer verkligen är super bra, speciellt Charley Ford (Sam Rockwell) och Jesse James (Brat Pitt).

Jag hade faktiskt lite svårt att hålla reda på alla namn och vilka de var, så det gäller att hålla reda på namnen.
Konstigt nog, så blir faktiskt filmen mer intressant efter mordet på Jesse James, då Robert Ford (Casey Affleck) verkligen känns stark.

Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford får en lagom trea av mig, mycket för de starka skådespelarinsatserna.

Lia Kubrick

Otroligt välgjord film. Tids eran är väl beskriven och karaktärerna är oförglömliga. Val av kompositörer, Nick Cave och Warren Ellis, är klockrent och skapar den perfekta stämningen i denna lite smått "kufiska film. Den visuella skildringen mellan förhållandet av en ung "stalker" och hans idol är sagolik. Det är en passande film för de som är intresserade av western men som inte vill ha pang pang bom bom.

En helt oki film med bra skådespelare

Riktigt bra skådespeleri, vackra miljöer och helt underbart foto. Men filmen känns alldeles för lång och kände jag blandade ihop visa karaktärer emellanåt så hängde inte riktigt med.

Desperat

Jag gav nästan upp den här filmen efter den första timmen, men jag fortsatte se trots allt. Det var ett smart drag. Mot slutet blir filmen fantastiskt bra. Skådespelarna gör ett fantastiskt jobb. Till och med Brad Pitt var imponerande.

Bubben

Bra skådespeleri men tyärr allt för långsam och lång film. Den sista delen i filmen var bra.

Nja inte den bästa men helt klart okej och det är tack vara Brad Pitt.

Denna var lång. Första timmen var bara seg. Sedan kom det lite spänningsmoment lite då och då. Bra filmatisering med många verklighetstrogna detaljer.

Biopremiär: 2007-11-30
Filmpunkten-id: 11999