Cabirias nätter

Cabirias nätter Köp filmen på CDON
2,3

Handling: Cabiria är en prostituerad kvinna som lever i Roms fattiga kvarter. Hon drömmer om att komma bort från det hårda livet på gatan och en dag besöker hon en kyrka för att få sina önskningar uppfyllda av madonnan. Det är dock inte förrän hon besöker en varietéföreställning som en okänd man, Oscar D'Onofrio, söker upp henne. Kan det vara hennes drömman?

År: 1957
Regissör: Federico Fellini
Originaltitel: Le Notti di Cabiria
Alternativ titel:Nights of Cabiria
Alternativ titel:Les Nuits de Cabiria
Ursprungsland: Italien, Frankrike
Längd: 01:50, 01:57 (Restaurerad version)
Ingår i tema: IMDb Top250

Jean Mollier
Riccardo Fellini
María Luisa Rolando
Amedeo Girardi

Det här är en av Fellinis tidigare filmer och den är väl helt okej. Det är befriande att i en film från 1950-talet få se kvinnor med lite substans till skillnad från majoriteten av de amerikanska filmerna från samma tid. I övrigt tycker jag att det är ganska slätstruket, men den småroliga Giulietta Masina i huvudrollen och det tragikomiska slutet gör att det i alla fall blir godkänt. "Always look on the bright side of life" på italienska kan man säga.

Filmpunkten-id: 12011
Filmen är svartvit