Angel-A

Angel-A Köp filmen på CDON
3,8

Handling: André är skyldig Franck pengar och ser ingen annan utväg än att ta sitt liv. Då dyker Angela upp. Eftersom André är i stort behov av pengar hjälper Angela honom, dock med något märkliga metoder.

Regissör: Luc Besson
Originaltitel: Angel-A
Ursprungsland: Frankrike
Jamel Debbouze
Rie Rasmussen
Gilbert Melki
Serge Riaboukine

En stark 3+ som film & i sin egen genre.

Tagline: -

Luc Besson har sagt: "Cinema never saved anyone's life, it is not a medicine that will save anyone's life. It is only an aspirin." Det är alltså en tillfällig (för)lösning på ett tillfälligt problem, kanske pga för lite katharsis, dvs rening, i ditt liv för stunden. Detta är regissörens första film på sex år. Den är inte lika bra som mycket av det han gjort tidigare, men... den sticker ut. På sitt eget vis.
Detta är en mycket snygg film visuellt i svart/vitt m fina scenografier och vinklar.
Musiken är cool och skön club/lounge-musik á la Café del Mar eller Costes (soundtracket), snyggt ihopklippt med scenerna och skådisarnas ageranden.
Både välkända Debbouze (Amelie från Mont-Martre bl a) och för oss nya danska Rie Rasmussen (mycket snygg) gör bra ifrån sig och passar faktiskt mycket bra ihop - de kompletterar varandra lysande. I verkligheten skiljer det "bara" 13 cm mellan dem i längd (!) - hon är 178 cm lång. Häftigt hur de måste ha använt olika perspektiv i scenerna mellan dem. Debbouze är ibland så intensivt jobbig med sitt konstanta snack och besserwisser-manér att jag håller på att smälla av, och tackar (guden?) Besson för att Rasmussen också fick plats i manuset som hans icke envisa kontrahent, men det säger ju något om hans duktiga talang att hantera även dialogfulla karaktärer.
I övrigt känns en del typiska såväl Bessonska som franska filmkarakteristika igen. Till filmens fördel eftersom den då känns mer europeisk och mindre amerikansk.
Den har en grymt snygg filmposter och DVD-omslag.
Ska inte avslöja varför filmen heter som den heter. Den har en tydlig koppling till en gammal klassiker från 1946 och plats 31 på IMDb Top 250: It's A Wunderful Life m J. Stewart. Läs synopsen till filmen eller se den så förstår ni varför! Jag hade sett klassikern innan, och det bästa är att jag inte tänkte på kopplingen förrän efter filmen.
Filmen kan definitivt ses fler gånger och den kan nog komma att hamna i DVD-samlingen för ett rätt billigt pris.

Trivia: -

Riktigt snygg och framåtflyttande film. Skådespelarna är inte välkända men de har ett bra flytt och passar verkligen inte som radarpar, väldigt udda tillsammans. Filmen är coolt gjord, svart-vit, olika filmningsvinklar och udda scenarios. 4-

Filmpunkten-id: 12017
Filmen är svartvit