Wargames

Wargames Köp filmen på CDON

Handling: Datorhackaren David Lightman tar sig förbi de mest avancerade säkerhetssystem, knäcker de svåraste koderna och klarar vilka datorspel som helst. När han oavsiktligt tar sig in i försvarsdepartementets krigsdator sätter han igång en konfrontation som får globala konsekvenser. Tredje världskriget! Tillsammans med sin flickvän och en riktig datormästare, måste David i kapplöpning med tiden överlista sin motståndare.....och förhindra kärnvapnens Armageddon.

År: 1983
William Bogert
Susan Davis
James Tolkan

starchild

En bra film om en datahacker som råkar få kontakt med en dator inom krigsväsendet i USA.

Halvdan 80 - talare. Den första timmen är lovande, men sedan ballar den ur och blir alldeles för löjlig och rörig.

klinger

När filmen gick på TV i mitten av åttitalet var den otroligt spännande . Vi gjorde som killen och slog nummren som "saknades " i i telefonkatalogen och hoppades hitta någon hemlig dator . och ibland hittade man en fax eller modem faktiskt ... spännande .

idag är väl filmen mest kuriosa men som historsk milstolpe måste den dock rankas ganska högt.

Arcadia

En väldigt bra film om en kille som tror att han spelar ett spel som visar sig verkligt, den får en fyra...

djerryg

Jag tycker den här filmen är väldigt spännande, som visar hur människor kan tänka till skillnad mot maskiner vilket också fler 80-tals filmer också anspelar på. Till exempel terminator där maskinerna tar över och startar krig. Jag tycker den är väldigt fascinerande men man får nog vara lite datorintresserad om man ska tycka att filmen är mer än godkänd.

torbjorn85

Filmen visar tydligt hur sårbart vårratt IT- samhälle är, även om den utspelar sig på 80-talet

kaj08

Lite småroligt att titta på idag, snacka om 80-tals retro-känsla!

Wargames: The Dead Code (2008)