First Snow

1,7

Handling: En man får panik efter ett mediums olycksbådande syner.

Regissör: Mark Fergus
J.K. Simmons
Shea Whigham
Rick Gonzalez

Audrey T

First snow börjar bra med en "lyckad" kille som tror att han vet allt om livet och plötsligt får sig en tankeställare när en spåman verkar veta hur hans framtid ser ut. Han blir mer och mer paranoid och denna del av filmen är också intressant, man kan fundera på hur en liten händelse kan påverka hela livet. Tyvärr lyckas inte regissören hålla ihop filmen och göra ett lika bra slut som början och man blir rätt besviken över hur en bra idé sjabblas bort.

Något jag verkligen avskyr är när en film inte följer sina egna regler. Ett utmärkt exempel på detta är Från andra sidan (2005). Filmen satte upp en rad spelregler och avvek sedan från dem. First Snow är precis likadan. Hur ska tittaren möjligtvis kunna förstå vad som pågår? First Snow börjar som en spännande thriller med övernaturliga inslag, men efter att ungefär halva filmen har rullat förbi växlar man plötsligt spår och gör det hela till ett konventionellt och småtråkigt drama. Slutklämmen känns väldigt uppenbar, och när eftertexterna rullar kan jag inte låta bli att fråga mig själv vad poängen är. Ploten blir allt tunnare, och till slut är intresset nästan helt utplånat. Dock måste jag erkänna att samtliga skådespelare sköter sig bra. Guy Pearce och William Fichtner är riktigt bra. Jag skulle vilja se Fichtner i fler och större roller då han enligt mig är en av de största oupptäckta förmågorna i Hollywood. Snygg och hyfsat fräsch film, men jag är inte särskilt nöjd med soundtracket. Tyvärr måste jag vara hård och ge First Snow en etta - mer än så förtjänar den inte.
"This road you're on. You put yourself on this road. On this exact night. You chose this. A man makes his destiny, right? Nothing make the gods laugh harder."

Filmpunkten-id: 12096