C.R.A.Z.Y.

Musik:

C.R.A.Z.Y. Köp filmen på CDON
Musik:
3,8

Handling: Med svart humor och magisk realism berättas familjens historia under två decennier. C.R.A.Z.Y. är en berättelse om en pojke som under sin uppväxt tvingas förneka sitt sanna jag för att få sin fars godkännande. Det är ett starkt och underhållande porträtt av en vanlig familjs ovanliga sökande efter lyckan, en saga om utanförskap, försoning och identitet.

På Jesus födelsedag, den 25 december 1960, kommer Zachary Beaulieu till världen. Han växer upp som den fjärde av fem söner i en förortsfamilj i Quebec. Modern är en smula vidskeplig och ser i den känslige Zach en pojke utvald av Gud. Den bistre fadern är en stolt man av den gamla skolan, som försöker fostra sina fem söner till riktiga män.

Zachary går från barndom till ungdom, genom julaftnar och födelsedagar, med en växande känsla av att vara annorlunda. Han försöker som pojke förtvivlat spela rollen som en välartad son – hedersuppdraget att hjälpa pappa tvätta bilen på söndagarna får hans hjärta att svälla av stolthet. Men som tonåring växer upproret inom honom till okontrollerbar styrka.

Regissör: Jean-Marc Vallée

Francis Ducharme
Hélène Grégoire

Copyright Atlantic Film AB

Rosanna1

Det blir en fyra till denna film, om än en svag. Jag tyckte om rätt så mycket i den, vissa scener var t ex rätt fina. Jag gillade storyn på ett sätt, men ibland blev vissa saker väldigt upprepande. Det var ändå en fin ton i den, fint budskap. Dock kände jag att den var rätt så seg vilket gör att helhetsintrycket drogs ner.

fantaisha

Älskade den här filmen! Älskade handlingen i filmen, gillade atmosfären och så som filmen var uppbyggd helt enkelt. Detta är nog en sådan där film som man antingen älskar eller hatar. En härlig, djup film enligt mig! Gillar att man får följa Zac's liv från nyfödd till 20-års åldern, man får verkligen en inblick i hela hans tillvaro.

Sky_Pirate

Rolig film med bra musik och töntiga karaktärer. Win!

En riktigt bra film som berör. Bra realism och riktigt bra skådespelare. Älskar Titeln och hur det går ihop i filmen.

En bra kanadensisk film där musiken gör mycket för att få till de rätta känslorna hos karaktärerna. Jag gillade pappan mest i denna film där man la mycket pengar på att få rättigheterna till musiken. Blir en stark trea, men många gillar den nog mer om de blir mer insatta i filmen.

Buhuuuhu

en grymt underbar film som påverkar en något enormt! dock är den listad som en svart komedi på många ställen men jag finner absolut ingen komik i den alls. känns som att den inte ens försöker vara rolig/berätta historien på ett lite skämtsamt sätt. jag skulle mer placera in den som ett känslosamt drama.

Och skulle jag få chansen att byta ut mig mot någon (utseendemässigt) hade det lätt varit mot zac.

bra film, se den eller ät bajs!

Biopremiär: 2006-09-08