Möbelhandlarens dotter

Handling: Frank Tidman är en frånskild möbelhandlare med norra Sverige som sitt distrikt. Han träffar sin sextonåriga dotter Sanna varannan helg. Inför en av sina affärsresor får han en impuls att ta med Sanna. De behöver, som Frank uttrycker det, prata med varandra innan det är för sent. Det blir början på en resa genom Norrlands inland men också upptakten till en resa i tid och rum när Frank försöker berätta om släkten Tidmans historia.

Regissör: John O Olsson
Gustaf Hammarsten
Ingvar Hirdwall
Ann Petrén
Göran Forsmark

Skit bra mini-serie!! Melodin som serien börjar med är bara så bra!! HAndlingen och allt är bra!

Nej så tråkigt. Fina miljöer inget annat.

Svår att betygsätta. De första 3 timmarna var långtråkiga, man fattade inte vad det var för mening att en man ska tvinga sin dotter på rundtur i Norrland, då han bara tjatade om en massa ointressanta gamla släktingar. Sedan ändrade det sig och man förstod meningen med filmen. Jag tyckte faktiskt den kändes intressant, gripande och vacker. På slutet fick jag nästan en tår i ögat. Bra skådespelarinsatser! Synd att den var så seg i början, annars hade jag delat ut en fyra. Nu blir det bara en trea.

jag vet inte hur den spelas på film men serien var långsam och uttänkt, bra skådespelare i allmänhet. ganska mesigt men ett bra och välförtjänt slut.

tessan81

"Möbelhandlarens dotter" har sin styrka i sina färgstarka karaktärer (med Lassgård som Verner Tidman i spetsen) och att den berättas på ett annorlunda sätt, genom en resa där far och dotter gemensamt besöker platser från förr. Det är många dråpliga historier vi får ta del av, när vi får veta mera om intrigerna som utspelade sig för många år sedan men som satt djupa spår i familjen. Relationerna är i fokus och de skildras mestadels fint och nyanserat i "Möbelhandlarens dotter". Tyvärr tycker jag att en svaghet är Sofia Pekkari som spelar dottern Sanna. Jag gillar henne inte alls, jag tycker hon agerar platt och intetsägande.