Yankee Doodle Dandy

Biografi:

Yankee Doodle Dandy Köp filmen på CDON
Musik:
Biografi:

Handling: Filmatisering av den patriotiske irländsk-amerikanske författaren, skådespelaren, dansaren och sångaren George M. Cohans (den förste artist som förärades kongressens hedersmedalj) liv.

Ligger på plats 98 på American Film Institute's Top 100-lista.

År: 1942
Irene Manning
George Tobias
Jeanne Cagney

Copyright Warner Home Video

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

7.8/10 på IMDb vid titten 150906, vilket inte räcker till en plats på Top 250, men dock AFI:s Top 100. Filmen vann hela 3 Oscars: bästa huvudroll (James Cagney, troligen välförtjänt - har ej sett konkurrenterna), bästa ljud samt "Best Music, Scoring of a Musical Picture".
Först lutade jag länge åt en trea i betyg, men när hela filmen var slut kan jag samvetsgrant och objektivt inte sätta nåt annat än en fyra, om än en svagare sådan - och det är väl mest av två skäl: dels småseg stundtals samt dels oengagerande då det är en historia om en amerikan som ingen här i Europa, eller omvärlden, känner till.
Dock är musiken bra, det är en riktigt proffsig och gedigen mastodontproduktion & slutligen blir jag riktigt imponerad av skådespelet. Dessutom fyller filmen mej med en varm och glad känsla när eftertexterna börjar rulla.

Biopremiär: 1943-03-17
Filmen är svartvit