Provoked

Handling: Detta är berättelsen om en kvinna från indiska Punjab vid namn Kiranjit Ahluwalia. Hon lämnar indien för att gifta sig med en man med hem i London. Men mannen misshandlar henne och till slut hamnar hon i fängelse för mordet på sin man.

Regissör: Jag Mundhra
Robbie Coltrane
Raji James
Leena Dhingra
Claire Louise Amias

Provoked är en otroligt viktig film - den berättar historien om en kvinna som tar steget från offer till förövare och hennes kamp för att få upprättelse och förlåta sig själv. Aishwarya Rai, Miranda Richardson, Naveen Andrews och Nicholas Irons gör mycket bra ifrån sig, och soundtracket är mycket fint och berörande. Superb berättarform från början till slut som bibehåller intresset hos tittaren och är väldigt tänkvärd. Den sista kvarten är mycket stark. Tyvärr känns tillbakablickarna obearbetade då de inte alltid sker i kronologisk ordning. Händelseförloppet skildras smått ryckigt. Det känns också jobbigt att filmen försöker förmedla budskapet att Kiran är fullständigt oskyldig - jag förstår det helvete hon gick igenom och jag sympatiserar med henne, men faktum kvarstår: hon dödade sin man. Av moraliska och etiska principer bör hon ta sitt straff. Men visst är det hjärtskärande ironiskt att misshandeln hon genomled inte blev känd förrän hon åtalades för att slutligen ha slagit tillbaka. Bra film, dock med några störande brister. Jag ger Provoked en trea.
"A lost cause is better than no cause at all."