Hard Candy

Hard Candy Köp filmen på CDON

Handling: Ett provokativt drama om en 32-årig man som bjuder hem en 14-årig flicka som han träffat på Internet – ett möte som får överraskande konsekvenser.

Regissör: David Slade
Odessa Rae
Gilbert John

Copyright Scanbox

tjockjohan

OJ säger jag bara...såg klart filmen för 15 minuter sen och känslorna kör fortfarande i 180km\h. En riktigt välspelad och annorlunda film. Skådespelarna är av världsklass.

Filmen handlar om en ung tjej på 14 år som träffar en 30 årig man över internet varpå hon följer med honom hem. Därefter hoppar filmen igång på riktigt, vad som händer får ni se själva för annars förstörs en del av film upplevelsen. Under hela filmen fick jag en känsla av att det är något som inte kommer fram om de två, och man vill inget annat än att veta vad det är. Tyvärr faller filmen lite på så slut därför får den "bara" en fyra. Detta är en obehaglig och på sitt sätt äcklig film som jag sent kommer att glömma. Mer sånt här ifrån Hollywood tack!

"Ellen Page och Patrick Wilson - två för mig tämligen okända skådisar, möts i en film som börjar helt vanligt, men som slutar på ett sätt ingen hade kunnat tro"

Iallafall inte jag. Det är ingen frågan om att "Hard Candy" är oförutsägbar, dess storyline förändras flera gånger under filmen, lite Shyamalan ungefär, fast på ett annat sätt. Det handlar om att vi i publiken ska försöka lista ut vem som gör vad, ligger bakom det och allt sånt (Shyamalan alltså) men det är nästintill omöjligt att lista ut vem som är skyldig i filmen.

"Hard Candy" handlar om en 14 årig flicka som beter sig mer som en vuxen, hon chattar med en 30 årig kille och stöter på honom. De träffas på ett kafé och beger sig snart hem till honom, men det visar sig ganska snart att Hayley (Ellen Page), som tjejen heter, är en psykopat som fått för sig att Jeff (Patrick Wilson) är pedofil och vill sätta dit honom. Ska han hinna rädda sig själv eller kommer Hayley ta reda på något om honom och sätta dit honom, vem är skyldig, vem är sjuk? frågor man ställer sig hela tiden. Lättast är att faktiskt se filmen. Även om den har en välberättad och smart story så tyckte jag den var otäck emellanåt, inget jag planerat.

Realismen kändes som bortsprungen ett antal gånger då händelserna, dialogerna och slutet känns en aning överdrivet. Dialogerna är verkligen nerskrivna texter, de är grymt smarta och klingar på rätt repliker hela tiden, fel. Det händer en del saker som man mest lagt in för att ge filmen en extra effekt, en scen med en ispåse till exempel, som mest kändes sjuk och onödig.

Men "Hard Candy" var spännande från början till slut, och intressant i början, den var uthärdlig. Det var egentligen inte någon dålig film det är bara så att jag verkligen inte tyckte om den, jag mådde dåligt ett tag i filmen och mot slutet gick allt för snabbt och den var för sjuk.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 3

Det råder ingen tvekan om att "Hard Candy" är en bra, grymt välspelad film. Den är otäck emellanåt, och skrämmande på det sättet att den kopplas till verkligheten - även om den missar några pusselbitar på den delen. Men ingen har gjort film på detta förut så det är faktiskt bra, man har visst inte slut på idéer i Hollywood. En stark trea blir det.

Ellen Page och Patrick Wilson gör båda enastående prestationer i Hard Candy. Filmen bygger på en originell, otäck och kusligt smart story då jag stundvis hyser stark sympati för Jeff. Stort plus för att han skildrades på ett mänskligt sätt. Jag kan förstå, om än inte respektera, varför han är som han är. Provokativ story som är magstark vid första anblicken, men som skickligt undviker att bada i äckel. Att man sedan väljer att visa vad som händer sker inte direkt utan via en spegel - helt genialt. Filmningen är en ren njutning. Jag älskar scenerna då kameran rullar längs väggen mittemot operationsbordet, och scenen i slutet då Jeff gör sitt val. Filmen når precis upp till en femma - men ändå inte riktigt. Intrigen känns egentligen för orealistisk, vilket gör att visst djup går förlorat. Lägg till några oklarheter i manuset och ett slut som inte riktigt nådde sin potential, så är betyget givet. Hard Candy är värd en stabil fyra.
"Nothing is yours when you invite a teenager into your home."

Den är väl välspelad även om jag tycker att Page är överskattad. Iaf så tycker jag storyn är... ointressant.

Detta va en av de mest psykologiskt otäcka filmer jag sett och temat var klart intressant!
Jag saknade dock att få uppleva lita av Heyly i hennes vardagliga miljö då filmen i princip bara utspelade sig i lägenheten, utan tillbakablickar eller nåt.

En film som är helt i min smak. Oförutsägbart och provokativt. Wilson och Page briljerar. Första filmen jag såg med Page och efter att nu ha sett två till med henne kan jag lugnt säga att hon är en av mina favoritskådisar. Stark fyra!

tyckte varken den var dålig eller bra, kändes djup på ett sätt och rätt mörk. tyckte även hon hade en personlighetsklyvning men det var bara en misstanke. Storyn va helt okej. Tur att ja inte råka ut för de efter jag alla möten med internetkontakter jag haft

mycket skum film med ett bra budskap

En rätt sjuk och rå film. Inget i min smak. Ellen Page sämsta roll hittills.

DuskBringer

En mycket enkel film, rent tekniskt. Enbart två skådespelare och praktiskt taget en enda inspelningsplats gör den här filmen till varje budgetansvariges våta dröm.

Manus är bra. Det är en lite oväntad handling kan jag avslöja. Filmens absoulta styrka dock, ligger i de fantastiska rollprestationerna av både Patrick Wilson och Ellen Page. Trovärdiga så det förslår. På minussidan kan jag tycka att handlingen känns lite tafflig emellanåt. Nästan lite repetetiv som om man stundom varit tvungen att fylla ut speltiden med onödiga scener.

Sen har man även helt misslyckats med karaktärsympatierna. I en film ska man heja på hjälten, easy as that. Men vemfan är hjälte i den här filmen..?

Men trots det är Hard Candy en stark film som får en välförtjänt trea. Helt klart sevärd.

Biopremiär: 2006-09-15