Winter Passing

Winter Passing Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Skådespelerskan Reese Holden blir erbjuden en stor summa pengar av en bokförläggare som vill ge ut Reeses pappas kärleksbrev. Reeses pappa Don var tidigare i sitt liv en känd och lyckad författare, men efter hans frus död slutade han skriva. Reese har inte träffat sin far på flera år, men hon bestämmer sig för att resa dit. Väl där träffar hon den excentriske musikern Corbit och Dons elev Shelly, som tar hand om honom. Hon upptäcker snart att Don verkar bry sig mer om sina vänner än om Reese själv.

Regissör: Adam Rapp
Amelia Warner
Dallas Roberts
Amy Madigan
Sam Bottoms

"En Garden State klon, men fy satan så bra den är!"
Storyn, Musiken och karaktärerna är nästan helt och hållet kopierade från Zach Braff's Garden State. Särskilt musiken som man genast känner igen, jag tycker i och för sig inte att det är fel, inte helt korrekt för den delen. För man märker tydligt att detta är Adam Rapps egen film, för förutom Garden State påminner den inte om någon annan film. Den är härligt lågmäld och den styrs av grymt bra skådespelare, speciellt Will Ferrell som jag älskar nästan genast, för han är riktigt riktigt bra. Detta är inte en glad film, i alla fall inte från början, men man kan nästan lista ut att det kommer förändras. Karaktärerna är filmens styrka (och musiken), för det är vad som förändras mest under filmens gång. Vi möter ett gäng (oftast en aning excentriska) och vi vill veta mer om dem, det är just vad som händer i Winter Passing, och det tycker jag om. Det påminner en del om filmer som Lost in Translation och just Garden State. Musiken är verkligen jättebra, för den är speciell på det sättet att man inte känner igen den, för den är väldigt independent och annorlunda. Det måste inte vara så att man tycker om musiken, det spelar ingen roll, för musiken passar så bra till filmen, och den märks! Varför ha musik i en film om man inte hör eller tänker på den? Det kan man ju undra.
En sista grej också, fotot i filmen har man verkligen lagt ner själ på, och det är en riktig betygshöjare.
Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 4
Det blir en stark fyra till Winter Passing som lätt är en av de starkaste och bästa filmerna i år, jag rekommenderar den starkt till er filmälskare, men ni som bara vill ha något en fredagskväll bör tänka om, ni kommer säkert tycka det är en komplicerad och tråkig, men missa inte filmens bättre egenskaper, och de är många.

ToxicAvenger

Trevligt och mysigt, men inte speciellt intressant. Svag trea.

Lite jobbigt att se Zooey som en så trasig karaktär, men jag är är dock glad att se henne i vanlig ordning så... Filmen växlar mellan lite gripande och rätt fjantig, så det blir medelbetyg på sin höjd.
Förhållningen här är uppenbarligen Zooeys rolltolkning, riktigt personlig och stark.

ToxicAvenger

Trevligt och mysigt, men inte speciellt intressant. Svag trea.

"En Garden State klon, men fy satan så bra den är!"
Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 3