Djävulen bär Prada

Djävulen bär Prada  Köp filmen på CDON

Handling: Om en chef och hennes assistent som navigerar sig fram igenom den tuffa modevärlden.

Regissör: David Frankel
David Marshall Grant
James Naughton

Copyright Twentieth Century Fox

Milla86

En helt underbar tjejfilm! Förstår inte alls all den kritik filmen har fått, för den balanserar perfekt på gränsen mellan ironi och löjlighet.

Det verkar som om många filmer går i samma fälla som Djävulen bär Prada. Det ständiga bollandet med sensmoraler och lärdomar blir både förvirrande och ostrukturerat. Den har mycket humor och är fräsch och fin, men den sista halvtimmen kunde ha gjorts bättre.
"I'm just one stomach flu away from my goal weight."

Djävulen bär Prada blev en väldig överraskning för mig, att den skulle vara så intressant hade jag inte trott. För att göra film som behandlar ämnet mode gäller det att rätt personer ser filmen, för det är i stort sett det enda den handlar om. Jag som inte alls är med i den svängen fann den faktiskt väldigt underhållande och intressant. Nåja, störtkul hade jag väl inte när jag såg den, för som komedi funkar den inte alls. Hemska människor, tragik och kärlek.

Meryl Streep är lysande som elak chef som inte visar någon slags empati för någon, hon kör rakt på och skiter i vad folk tycker. Då tror ni kanske att man får en påle i bröstet och helt plötsligt blir bitter när man ser filmen, men det blir man inte. För i själva verket handlar det om Andrea och hennes liv, vi får följa med till jobbet och, hehe, man tröttnar ganska snabbt på människorna där, alla är stroppar, elaka och egoister, hela bunten.

Anne Hathaway syns i huvudrollen och hon är väldigt bra. Och väldigt, väldigt vacker. Så det var en angenäm upplevelse faktiskt. Först framställs Chefen som värsta häxan utan känslor, vilket självklart är fel, hon visar sig faktiskt vara en människa som bryr sig (nåja) om andra. Och mot slutet blir det rätt så gulligt, resten av filmen var en feel-bad men det braiga slutet lyfte filmen rejält och jag mådde faktiskt riktigt bra. Dessutom är fotot skönt och soundtracket väldigt bra. Svag trea, inte helt för såna här typer av filmer, men den här lyckades faktiskt med att gå hem hos mig.

swing

Meryl Streep kan spela precis allting.
Förväntade mig inte så mycket, men blev positivt överraskad.
SE DEN TJEJER!

/susanne

bananasplit_96

Jag läste boken innan jag såg filmen, och jag måste säga att boken nog var lite bättre. Men det betyder inte att filmen är dålig! Det beror till stor del på Meryl Streep, hennes lysande skådespeleri och hennes helknäppa karaktär. Men de andra skådespelarna är inte fy skam de heller. Den här filmen är kul för både modeintresserade och icke modeintresserade människor (som jag)! Ett litet minus dock, filmen kunde ha varit lite längre. Man kunde ha berättat ännu lite mer från boken. Jag rekommenderar att man läser boken först. Men filmen är absolut inte dålig, så man ska definitivt ge den en chans!

IWantItThatWay

En rolig, men ganska så förutsägbar komedi. Meryl Streep är lysande i rollen som Miranda och Anne Hathaway gör inte sitt jobb så dåligt heller. Dessutom är budskapet väldigt bra vilket höjer betyget till en svag 4:a.

JoyRide

En mycket bra film enligt mej ! Skrattar en hel del! :D Meryl är så sjukt lysande i denna rollen meed ! Oj Oj Oj :D

Djävulen bär Prada
En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Hell On Heels. / Meet Andy Sachs. A million girls would kill to have her job. She's not one of them.

Detta är en film jag hoppades lite mer på då tre duktiga skådespelare spelar huvudrollerna: Streep, Tucci och Hathaway. Dessutom känner man ju även som bevandrad kille inom litteraturen till romanen med samma namn som filmen baseras på.
Filmens längd kunde ha varit något kortare eftersom många scener känns som segare transportsträckor. De är för lika. Vi förstår liksom redan efter några scener hur egenartad, ond (?) och egoistisk Miranda är, vilket de verkar vilja påpeka och repetera i all oändlighet. Och det är här problem ett kommer in: var är nyansen i handlingen i scen efter scen? Jag vet inte, det kanske är fel på mej, men jag tycker för en gångs skull att flera av de strukna scenerna i extramaterialet kunde ha tillfört filmen i sin helhet något. Kanske är boken mer intressant som oftast?
Streep är ju så klart bra i sin roll, liksom Tucci medan Hathaway är helt ok.
En eloge måste ges till det snygga och finurliga slutet, där verkligen allt inom de sista 5 minuterna får en förklaring (äntligen!). Här ser man filmens vändning väldigt sent då Miranda äntligen blottar en del av sin inre sida. Hon var mycket statisk filmen igenom annars, tyvärr.
Manus- och regibrist gör nog att denna film inte hamnar i DVD-samlingen. Å andra sidan beror det nog också på att detta enligt mej är en typisk tjejfilm. Man kan se om detta nån gång, men frågan är om jag vill det. Tycker filmen saknar en del myspys och framförallt nån eller några sensmoraler som det så ofta gör.

Trivia: Author of the original novel, Lauren Weisberger, reportedly based the the character Emily upon Plum Sykes, writer and former assistant to Vogue editor-in-chief Anna Wintour. Sykes worked at Vogue at the same time as Weisberger. Wintour reportedly really liked the film despite initial skepticism. She enjoyed Meryl Streep for her "decisive nature". / Many fashion designers allowed their clothes and accessories to be used in the film, making it the most expensively-costumed film in history. Meryl Streep donated her wardrobe to a charity auction. / The newspaper that hires Andy is the New York Mirror. The Mirror was a real newspaper that ended in 1898, and often published first editions of Edgar Allan Poe. / Only Valentino, who had designed the black gown Meryl Streep wears in the museum benefit scene, chose to make an appearance.

Noisome

Nej nej nej. Boken var inte bra, filmen var inte bra. Det som räddar den från en etta är Meryl Streeps medverkan.

martin88

Hade låga förväntningar och visst har den några tydliga brister och är väldigt tjejig och förutsägbar, men trots allt är den faktiskt långa stunder underhållande. Bra skådespelarinsatser! Betyget stannar ändå på en stark 2:a!

Biopremiär: 2006-10-20