Uppgörelsen - 12 and Holding

Handling: Rudy och Jacob är två tvillingbröder som, trots att de är väldigt olika varandra är bästa vänner. Rudy är atletisk, modig och karismatisk medan Jacob är tyst och blyg, dessutom skäms han för sitt stora röda födelsemärke han har över halva sitt ansikte. Den överförsiktige flickan Malee och den överviktiga grabben Leonard är de två brödernas bästa vänner och de umgås ofta, bla i sin trädkoja. Två rötägg bränner ner vännernas koja en dag och detta visste tvillingarna som försökte rädda den, Jacob klarade sig undan, men Rudy dog i branden. Alla tre förändras efter händelsen, både på bra och dåliga vis. De verkar alla komma över händelsen, utom Jacob, som kräver hämnd för sin brors död.

Regissör: Michael Cuesta
Bruce Altman
Jesse Camacho
Jayne Atkinson

Copyright Noble Entertainment

en intressant film men kommer snart glömmas:)

miox

en bra film lite seg annars var filmen super bra

en annorlunda film med en ovanlig historia och även med sido-historier som berör. historierna är hemska och berör på ett konstigt sätt. filmen i sig är bra men jag tycker att slutet var lite abrupt och inte riktigt passande för vad resten av filmen gav.

Sky_Pirate

Uppgörelsen-12 and holding är den bästa filmen jag har sett på senaste tiden. Den är inget direkt "Wow", men jag gillar den ändå. En gripande berättelse om två tvillingbröder, den ena tuff, cool och modig, den andra lugn, eftertänksam och försiktig. När den tuffa, och av föräldrarna mest omtyckta av bröderna dör i ett gängbråk, bestämmer sig den andre för att hämnas på sin brors mördare.
Filmen inkluderar även berättelser om två av brödernas kompisar, som genomgår avgörande perioder i sina liv.
Jag gillade filmen skarpt, men det är ingen film jag kommer att köpa och ha i bokhyllan som en trofé. Så bra var den inte.

Jag har velat se Twelve and Holding länge nu och nu fick jag äntligen se den. Det handlar om en hjärtskärande berättelse som verkligen sätter sig in - om vanliga människor som kastas in i olika situationer som de normalt inte kan hantera. Vi får se nya ansikten av vanliga människor som har ett mörkt förflutet.

Människorna i filmen sätter sig snabbt och man lär sig tycka om dem, Jacob, spelad av Connor Donovan är suverän och övertygar ordentligt. Men Leonard och hans lilla berättelse är ändå bäst. En överviktig liten grabb som en dag säger Nej till maten. Malee som blir förälskad i en äldre kille, något som går från småkär till besatthet. Alla berättelserna är annorlunda och visar upp just vanliga förortsföräldrar och barn som hamnar i stressiga situationer.

Twelve and Holding är en suverän film som påminner om Stand By Me, fast utan det där gulliga, här snackar vi skrämmande verklighet och det går inte att titta bort, dessutom skrattar man inte. Men så himla unik är inte filmen, den ser fortfarande ut som en vanlig film, och handlar/slutar som en vanlig film. Så jag hade inga direkt stora tankar efteråt.

Men jag älskar ju lågmälda draman och smått excentriska personer och Twelve and Holding träffade mig rakt i hjärtat. Det blir en svag fyra, jag fick vad jag hoppades på.

Biopremiär: 2006-07-07