Men Behind the Sun

Krig:

Men Behind the Sun Köp filmen på CDON
Krig:
2,0

Handling: En film om de japanska hemskheterna mot det kinesiska folket under Andra Världskriget, där många personer användes som försökspersoner vid biologiska experiment.

År: 1988
Regissör: Tun Fei Mou
Originaltitel: Hei tai yang 731
Alternativ titel:Squadron 731 (-)
Alternativ titel:Man Behind the Sun (-)
Ursprungsland: Hongkong
Längd: 01:45, 01:42 (Storbritannien, klippt)
Ingår i tema: Andra Världskriget

Hsu Gou
Gang Wang
Andrew Yu

Silverpilen

En bra, men riktigt hemsk och vidrig film! Många scener får en att må illa, men det är väl syftet. Scenen med katten och mössen är ju vidrig. Inte blir det bättre av att den inte är trickfilmad heller om jag förstått rätt. Djurplågeri. För mig som älskar katter så är det riktigt jobbigt att se när de plågas. Usch! Sen en scen med en kvinnas frusna händer är också hemsk. Denna visar att tyskarna inte alls var de hemskaste under kriget. Nä Japan var de som låg överst bland hemskheter. De var inte mänskliga. Och till skillnad från Tyskland så ångrar sig inte japanerna över vad de gjorde under kriget heller! Sjukt!
Men eftersom jag är intresserad av Andra världskriget så tycker jag ändå filmen är ganska bra och intressant. Får en trea.

Inte riktigt härdad nog för extrem gore och sadistiskt påfrestande inslag, iaf inte på en nivå likt denna. Något jag avråder er från..

Oskar_90

En besvikelse. Inte särskilt vidrig film, men ändå väldigt naturtrogna "vidrigheter". Man har tom använt sig av RIKTIGA LIK, bl a vid "vivisektionen" av den lilla pojken. Man har låtit RIKTIGA råttor äta en RIKTIG katt. Sen är ju frågan huruvida man nu ska våga tro på allt detta man hört och läst.

Filmen lever idag inte upp till sitt rykte som den vidrigaste filmen som finns. Japanerna som bara velat lägga händelserna under kriget bakom sig, gav regissören valet att antingen lämna Japan, eller bli skjuten. Något kontroversiell DÅ med andra ord.

Men Behind the Sun 2 (1992)
Men Behind the Sun 3 (1994)
Men Behind the Sun 4 (1995)