Shutter

Shutter Köp filmen på CDON

Handling: Fotografen Tun och hans flickvän Jane råkar en natt köra på en flicka med bilen, men stannar inte. Konstiga skuggor och skepnader börjar därefter visa sig på fotografens bilder.

Regissör: Parkpoom Wongpoom Banjong Pisanthanakun
Originaltitel: Shutter
Alternativ titel:Shutter: They Are Around Us (USA)
Ursprungsland: Thailand
Ingår i tema: Spöken

Ananda Everingham
Natthaweeranuch Thongmee
Achita Sikamana
Unnop Chanpaibool

Spännande. Finns ju en del filmer som bygger på samma saker, men denna var lite bättre än snittet.

Elemental

Efter en fest råkar Tun (Ananda Everingham) och Jane (Natthaweeranuch Thongmee) ut för en bilolycka där de kör på en kvinna. Jane vill gå ur bilen för att se hur det gick med kvinnan, men Tun stoppar henne. Tun är fotograf och efter olyckan börjar konstiga skuggor uppenbara sig på hans bilder. Jane tror att det är kvinnan de körde på som hemsöker dem, något som Tun vägrar tro på. När de får veta att inget olycksfall har rapporterats från olycksplatsen och när kvinnan börjar uppenbara sig i deras lägenhet tätnar mystiken. Tun får reda på att kvinnan gick på samma högskola som han, och nu förföljer hon honom.

Många liknar den här filmen vid Ju-on / The Grudge, men till skillnad från de filmerna så är Shutter inte endast ute för att skrämmas. Shutter har en riktigt genomtänkt story som filmen genomsyras av. Men skräckmomenten är, även de, något av det bästa jag sett. Det är en riktig nagelbitarfilm och flera gånger flög jag upp från soffan. Slutscenen är den mest obehagliga jag sett någonsin i en skräckfilm, som ger mig kalla kårar långt efter att jag sett filmen.

Det finns en amerikansk remake av filmen som släpptes 2008, men jag har bestämt mig för att inte se den. Amerikanska remakes av asiatiska filmer brukar oftast vara sämre än originalen, och av recensionerna jag läst stämmer det påståendet extra mycket in angående Shutter. Jag antar att jag inte är ensam om att inte vilja förstöra mitt efterföljande intryck av filmen, för det här är en av de bästa rysare jag sett, någonsin. Makalöst bra.

Om du inte har problem med att språket inte är på engelska, så är Shutter ett absolut måste om du är någorlunda intresserad av skräckfilm.

Krypande läbbig film men jag tycker historien kändes lite väl konstruerad.

Riktigt grym och läskig asiatisk rysare. Hoppade till och blev riktigt rädd flera gånger.

Jag tyckte filmen var läskig, väldigt läskig.. Men den var bra, fast hämsk väldigt hämsk!

Helt okej rulle för en kväll. En nagelbitare på lång väg med bra effekter samt foto. Som ni säkert vet så gillar japan bleka flickor med långt svart brunt hår att ha med i sina rysare, så förvänta er inget annat i denna.

Dock så har jag sen länge haft svårt för japanska filmer, språket förstör filmkänslan.

Annars en klar tvåa.

Dan banan

Överaskande nog en riktigt minnesvärd rysare.
Kan tyvär inte kalla filmen oförutsägbar, så där lutar det över till en trea istället för en klar fyra i betyg.
Dock överlag är det här en storslagen film, jag tvivlar på att du inte drunknar i kalla kårar som jag själv.
Isande kuslig, med milda ord.
Man har fifflat en hel del med ljudeffekterna och tveklöst lyckats skapa en mardröms lik upplevelse för tittarna.

Konceptet ser vi hos en hel del andra asiatiska rysare, men jag reagerar inte över det så länge filmen bär klass.
Jag räknar Shutter till de mest skrämmande skräckfilmerna från den senare tiden.

Psykisk nerv tortyr.

En rysare jag inte glömmer.

Shutter (2008)