Umberto D.

Umberto D. Köp filmen på CDON

Handling: En pensionär försöker leva ett anständigt liv på en ständigt krympande pension. Hans hyresvärdinna vill vräka honom och hans gamla vänner vänder honom ryggen när han försöker låna pengar. De enda vännerna han har är hans trogna hund och hyresvärdinnans gravida städerska

År: 1952
Regissör: Vittorio De Sica
Originaltitel: Umberto D.
Ursprungsland: Italien
Ingår i tema: IMDb Top250

Carlo Battisti

3- till en film som börjar långsamt och lite småsegt men dör det sista 30 min blir bättre. Det börjar hända saker. Tyvärr blir det för lite av den varan filmen igenom.
Hunden Flike är hur söt som helst.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Har legat hur länge som helst på IMDb Top250.

Hunden Flike är hur söt som helst.

Tja, inget jag kommer se om i alla fall. Faktiskt rätt tråkig!

Carlo Battisti i huvudrollen är egentligen ganska skön som deprimerad pensionär, men jag har svårt för italiensk neorealism som gör mig rastlös. Vittorio De Sicas "Cykeltjuven" är mer tempofull och rolig, men här tappar jag snabbt intresse och koncentration. En gammal gubbe som kämpar för att få ihop hyran är inte så där sanslöst upphetsande. Blir bättre emot slutet och framför allt är en scen involverande ett tåg gripande. Betyget blir en tvåa och då är det ganska snällt från min sida då det blev en del skruvande i soffan.

Filmen är svartvit