Nashville

Musik:

Nashville Köp filmen på CDON
Musik:

Handling: 24 olika karaktärer under fem hektiska dagar i countryns huvudstad, Nashville. En blandning av stjärnor, mediefolk och de som bara är där för att glo - och den amerikanska hysterin för kändisar och makt.

Ligger på plats 59 på American Film Institute's Top 100-lista.

År: 1975
Robert DoQui
Allen Garfield
Keenan Wynn
Barbara Baxley

En 2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

AFI Top 100 över de bästa amerikanska filmerna i historien - värt en plats? Nej, finns klart bättre filmer på flera plan!
Jag verkar ha svårt för Robert Altmans, tycker jag, väldigt enkelspåriga filmer om vardagliga interrelationer och kommunikationer mellan ganska vardagliga människor.
Tycker varken skådespelet eller historien är särskilt intressanta eller anmärkningsvärda.
Och 2 t 40 min. Kom igen, ta fram saxen! Filmen har ett ganska långsamt tempo utan större händelser som får en att hålla sig vaken. Märkte att jag småsurfade på mobilen under titten, vilket aldrig händer normalt när jag ser film.
Dock stundtals så är viss av all country-musik bra!

Inte min typ av film. Den var alldeles för händelselös och långsam. Robert Altman har gjort betydligt bättre filmer.

filmernas härskare

Nashville är en ytterst välgjord följa-människoöden-som-vävs-ihop-på-något-sätt-film, som utspelar sig i välkända country-Nashville.
I denna film får vi då, istället för bara några få personer, cirka 20 personer att följa. Vilket gör det hela till en intressan resa genom många personligheter, då många är väldigt olika.
Fast alla där har gemensamma intressen som musik och politik.

Tyvärr kunde jag inte riktigt hänga med i allas öden. 20 människors namn och utseende är för svåra att komma ihåg för min del och till sist blir det lite förvirrande för mig.

Det är egentligen mitt fel att jag inte riktigt visste vad alla hette och vad som händer med de sedan, men man kunde slippa problem som dessa genom att dumpa några mindre intressanta karaktärer.

Ändå gör det Altman aldrig tråikgt och blir underhållande i precis varje sekund. Dessutom är sångerna utmärkt för öronen.