Brain That Wouldn't Die, The

Brain That Wouldn't Die, The Köp filmen på CDON
2,0

Handling: En läkare och hans fru är med om en bilolycka. Läkaren blir desperat och lyckas hålla sin frus huvud vid liv i ett laboratorium, vilket frun inte fullt uppskattar...

År: 1962
Regissör: Joseph Green
Originaltitel: The Brain That Wouldn't Die
Alternativ titel:The Head That Wouldn't Die
Längd: 01:22 (uncut version)
Jason Evers
Virginia Leith
Leslie Daniels
Adele Lamont
Bonnie Sharie
Paula Maurice
Marilyn Hanold
Bruce Brighton

Intressant klassiker med bra skådespel av Jason Evers och Leslie Daniels. Allra bäst är dock Adele Lamont som glänser den korta stund hon är med. Fruktansvärt kuslig film med ett ruggigt soundtrack. Fotot känns sådär, och vissa kameravinklar får mig bara att rynka pannan i förvirring.

Äldre filmer från 50- och 60-tal är i min mening väldigt intressanta att se i dag - de skildrar på ett utmärkt sätt en förgången tid och dess värderingar. Se bara på Them (1954). Här har man satsat på ett vetenskapligt perspektiv, och i en tid då fler och fler medicinska genombrott ägde rum var det säkert många som undrade vad framtiden skulle föra med sig med både nyfikenhet och fruktan. Detta är Joseph Greens skrämmande framtidsvision, och jag gillar det skarpt. Dock blir det av och till väldigt krystat och ologiskt, och realismen sviktar ibland rejält. Men den bittra sanningen är att det i slutändan inte handlade om Bills kärlek till sin fru, utan hans desperata önskan att genomföra en lyckad transplantation, och i förlängningen föra läkekonsten vidare. Svag trea.
"Complete transplantations. To be able to transplant limbs and organs. To be able to replace diseases and damaged parts of the body as easily as ever. So that the new parts will join together as if they were born there."
"It can't be done!"

"It can't be done!"

Dan banan

Tråkig film som inte skrämmer det minsta,
måste varit ett intressantare projekt för en sådär fyra decenier sedan.

Skrattretande.

Filmen är svartvit