Förortsungar

Musikal:

Förortsungar Köp filmen på CDON
Musikal:

Handling: När Amina har väntat på sitt uppehållstillstånd i tre år, dör hennes morfar och plötsligt dör ställs allt på sin spets. Hon får gömma sig hos den piercade och tatuerade hårdrockaren Johan. I samma slitna förort bor den helt vilda Mirre och tillsammans börjar de kämpa för att Amina ska få stanna i Sverige och hos Johan.

Regissör: Catti Edfeldt Ylva Gustavsson

Beylula Kidane Adgoy
Christopher Mhina

Copyright Sonet Film AB

Miss Ljung

Ärligt talat är Förortsungar något av det absolut sämsta jag någonsin sett. Musikinslagen är fruktansvärt dåliga och riktigt pinsamma att titta på, skådisarna inget vidare och hela filmen känns som en dålig parodi av mästerverket Rännstensungar. Visst är det aktuella ämnen filmen tar upp, men det görs på helt fel sätt och är bara så OTROLIGT DÅLIGT!

Sky_Pirate

En Rännstensungar förlagd till nutid. Skulle ju kunna funka. Men jag trodde inte att den skulle vara en sån genuin barnfilm, riktigt fjantig emellanåt, och musikinslagen är så pinsamma att se att jag helst av allt vill gömma mig under soffan. Blä. Gustaf Skarsgård håller upp filmen, fram till slutet, där han blir tvingad att sjunga. Ja herregud.

sara-H

Den faktist jättebraa...
Rolig och mycket braa och jag rekomenderar dig, personligen att see den.
Och glöm inte att den är för alla åldrar.

Osäker på betyget, men det blir en stark 2:a till slut. Det fanns helt enkelt för mycket som var dåligt. Musiken är bara pinsam och känns osynkad. Handlingen är lite tunn och jag tycker att vissa val i filmen känns ologiska. T ex ställs karaktären Johan i filmen inför ett val som kan lösa några av hans problem. Istället väljer han det "korrekta" valet. Detta fattar jag inte.
Sedant tycker jag även att man glorifierar livet i slummen lite väl mycket.
Som barn tror jag att man gillar filmen dock.

janne lindh

En mycket bra svensk film, Beylula Kidane Adkoy är helt fantasitsk. Förortsungar är utmärkt, men allvarlig, underhållning. Tyvärr dras betyget ner av ett par töntiga sång och musikinslag.

-2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Alldeles för seg mellan "låtarna". Observera att detta är en familjefilm, vilket inte jag var inställd på! Alltså för barnslig stundtals och dåligt genomtänkt manus med inslängda klyschor (t ex. inbrottstjuvarna/hälarna).

Yasmin

Usel och pinsam film.

Facktiskt en bra svensk barnfilm, storyn är bra och musiken är riktigt nice..

MaliciousDelight

Nej...

slizy

Känns lite barnslig, speciellt de sista 20 minutrarna.

Biopremiär: 2006-10-27