Casino

Biografi:

Casino Köp filmen på CDON
Biografi:
3,8

Handling: Las Vegas 1973 en stad fylld av glitter och drömmar. Det är scenen för miljonärer, politiker och glamorösa showgirls. Där bor spelare, lånehajar och hallickar och det är maffians paradis. Sam "Ace" Rothstein är mannen som i den smältdegel hänsynslöst driver sitt kasino.

År: 1995

Joe Pesci
Sharon Stone
Robert De Niro

Copyright Universal Studios Home Entertainment

Kvalitetsfilm rakt igenom. De Niro är lika bra som vanligt. Pesci är den mest minnesvärda karaktären och Stone gör sin livs roll. Scorsese visar fingertoppkänsla och låter miljöerna, storyn och skådisarna smälta samman till en höjdarfilm.

Savannah

Me like! Jag gillar denna rulle, med DeNiro, Stone, Woods, Pesci och inte minst Scorsese i högform! Gillar man gangsterfilmer så är den störtskön, och våld på film kan också vara bra om man klarar av om man tänker se den. Hela filmen är inte lika dynamisk, utan kunde ha kortats ner något, men det är ändå en väldigt bra film vi talar om.

Scoresese visar prov på sitt filmsinne, han är ett geni. Underbar maffia saga som han är bäst på. Att han samarbetar med två bekanta ansikten i hans bättre filmer De Niro och Pesci gör det hela bara ännu bättre. Den första scenen i filmen är genial, den ger en exakt den informationen för att man vet vad man skall få och vad som skall hända och samtidigt höja intresset något enormt. Genialt verk och en av Scoreses bästa filmer. Stark fyra.

Det här känns som den 100:e upprepningen av exakt samma film. Den här filmen innehåller alla sterotypa saker som man redan sett en massa gånger:

- En maffiafilm med Robert de Niro eller Al Pacino.
- Den "nye" snubben som kommer och bygger upp sitt imperium.
- Hans psyksjuke vän som bara blir knäppare ju längre filmen går. Han är alltid lite kortare än huvudpersonen också.
- Minst en underhuggare som heter Frankie (även Tony och Fredo används flitigt).
- Frun som bara sitter och knarkar och super ner sig hela tiden.
- En gammal gubbe med talfel.
- Den obligatoriska maffiaslutscenen som ackompanjeras av en gammal uttjatad låt i bakgrunden.

Filmen får ändå godkänt eftersom det fanns några scener som gick utanför mallen.

film ligger på plats 154 av 250 på listan

vad ska man säga om filmen..den va bra riktigt bra men jag tyckte att casino och maffiabröder e mycket lika på sitt sätt: både robert de niro och joe persci e med i båda filmern och i maffia bröder och casino så har dem berätarröst..men jag tycker maffiabröder e stråvassare

svag fyra

Aerosmith

Oj oj oj, vilken jäkla bra film alltså!
Jag trodde inte att den här skulle vara så bra, men det var riktigt jäkla bra. Jag satt igenom hela filmen och var total koncentrerad!

En -3 som film, en 3 i sin egen genre & en -3 som underhållning.

Taglines: You don't stay at the top forever / Danger. Power. Seduction. [DVD] / Luck has nothing to do with the games they play. / They had it all, they ran the show, and it was paradise...while it lasted. / Don't Push Your Luck. / Winner loses all.

En helt ok film, underhållande för stunden och för att inte ses om många ggr. För lång och inget vi inte sett förut. På sina ställen lätt långtråkig och småseg.
Bra skådespel främst räddar filmen, men nej, hamnar i DVD-hyllan gör den inte. Det är ibland för stor hyllningshysteri kring stora regissörer som Scorsese (och bitvis även DeNiro och Pesci i samma kontext).

Trivia: The word "Fuck" is said 422 times, including in the narration - 2.4 times per minute on average. / When James Woods heard that Martin Scorsese was interested in working with him, Woods called Scorsese's office and left the following message: "Any time, any place, any part, any fee." / Is to this date (early 2007) the last movie to be censored by Swedish authorities. The scene cut is the infamous "head in the vice" scene.

Det här är en Scorsesefilm med två av mina favoriter i huvudrollerna. Jag gillade verkligen inte formatet med olika berättarröster som genom hela filmen igenom babblar på. Det är okej som en presentation av karaktärer, men under tre timmar? Detta bidrog till att man aldrig "kom in" i filmen som istället kändes uppstyckad i massa småsekvenser. Såväl Robert De Niro som Joe Pesci är dock underbara skådespelare och räddar faktiskt filmen från ett lägre betyg. Sharon Stone imponerade också för övrigt. Känns annars som att man har sett det här förut och betyget blir därför en svag trea.

Jag fick automatiskt höga förväntningar när jag först hörde talas om den här filmen - med en skicklig regissör och tre etablerade skådespelare borde det rimligen vara en bra film. Var det det? Nej, absolut inte. Tyvärr känns denna väldigt överskattad. Visst är det härligt med långa filmer, men det kräver att filmen ifråga har något särskilt som fängslar mig, och det har inte Casino. Filmen består av prat och åter prat, vilket gör att jag har svårt att hänga med. Den trampar vatten en lång stund innan den verkligen börjar, och till och med då känns den väldigt snackig. Sams relation till sin fru känns störande inkonsekvent och filmen som helhet är märkligt oengagerande. Kul berättarteknik, bra skådespelare och bitterljuv avrundning, men ändå en besvikelse. Filmen når nästan upp till en tvåa, men ändå inte. Jag kan inte ge detta mer än en etta. Stor besvikelse.
"She started it. She started all of it. I'm just standing here."

En mäktig och våldsam film. Den är kanske något lång, men det uppvägs av alla bra skådespelarprestationer, Sharon Stone är särskilt bra som Robert De Niros knarkande fru.