Science of Sleep, The

Science of Sleep, The Köp filmen på CDON

Handling: En man som kontrolleras av människorna i sina drömmar försöker vakna upp och ta kontroll över sitt liv.

Regissör: Michel Gondry
Miou-Miou
Pierre Vaneck

Copyright AB Svensk Filmindustri

kalles

En film som hade potential att bli hur underbar som helst, men den blir lätt ganska disträ, och när man som mest vill känna av hur Stéphane och Stéphanies känslor för varandra utvecklas så dras man in i Stéphanes egen värld, och ömsintheten försvinner..
Känns som om regissören hade svårt att bestämma sig på vilket sätt han skulle använda drömverktyget..

Detta är ett mindre ambitiöst projekt av Michel Gondry - som gjorde den fantastiska "Eternal Sunshine of the Spotless Mind" pft - som handlar om en mans skruvade tillvaro. Han blandar dröm med verklighet och kan inte riktigt sära på dem, han vet inte vad som är vad eller när det är någon av dem. För oss framför tv:n blir det ett himla farande mellan dröm och verklighet. Jag måste tillägga att drömmarna är härligt roliga, fantasifulla och ibland bisarra. Skådisarna är bra och fotot känns lugnande. Dock så sätter aldrig Gondry in den där stöten han gjorde med "Eternal...", här blir det aldrig mer än att "Stephané" irrar omkring i sina skruvade drömmar och det slutar inte på ett anseendeväckande sätt. Detta är vackert, för långt och ett riktigt fall efter "Eternal...".

Det här är en film av den fantasifulle Michel Gondry. Roligt att han vågar bryta mot konventioner inom film, men det här blir för knas för min smak. Men gillar man Burton och utsvävande filmer så är det här dock en pärla. Härlig filmning, men framför allt gillade jag kärlekshistorien. Hade regissören skippat flummeriet hade det kunnat bli en ny Bara en natt.

Nja den var så där. Alldeles för rörig tycker jag och för snurrig..

Michael Gondry gör speciella filmer som alltid är en fröjd att beskåda. Science of Sleep är hans mest orginella rulle hittils, men ändå helt klart fascinerande. Man får verkligen ibland koncentrera sig hårt för att hänga med, men det gjorde inget. Stark trea i betyg!

Venschla

Hur häftig som helst. Jag fattar ingenting samtidigt som jag fattar allt!
Stark trea!

Månsken

en bra film om en killes underliga fantasier och drömmar. Gael Garica Bernal är mycket bra som stéphane. Jag gillar Michel Gondry annorlunda idéer när han gör filmer. Filmen för en stark trea av mig.

Wookad

En av de mysigaste filmerna jag någonsin sett. Stephane, som spelas av Bernál, är en underbart go men underlig figur med en konstig syn på livet, han verkar helt och hållet koppla allt som händer till sina drömmar. En kärleksfull film som får en att rysa av välbehag, UNDERBART!!

djerryg

En riktigt flummig film som lämnar många frågor och funderingar efter sig. Tyckte den var något sämre än den liknande filmen "eternal sunshine of the spotless mind" men ändå ger jag den en fyra i betyg. Filmen var på något sätt mystiskt vacker och väldigt stark.

Biopremiär: 2006-12-01