Prestige, The

Prestige, The Köp filmen på CDON
3,7

Handling: Den mystiska berättelsen som utspelas i London i slutet av 1800-talet, handlar om två magiker vars intensiva rivalitet blir en livslång kamp fylld av besatthet, svek och svartsjuka med dödliga konsekvenser.

Regissör: Christopher Nolan

David Bowie
Andy Serkis
Piper Perabo

Copyright Sandrew Metronome

The Prestige fängslade mig från första början. Samtliga skådespelare är helt lysande, storyn är djävulskt briljant och så spännande att jag höll andan flera gånger. En stark film som i likhet med Eternal Sunshine verkar vara en enda soppa från början, men som när eftertexterna rullar upp smälter samman till en väl utarbetad helhet som varken är långsökt eller korkad. Jag bara måste ge The Prestige en femma.
"The secret impresses no one. The trick you use it for is everything."

Det är svårt att hålla nere förväntningarna när Christopher Nolan gör film efter hans strålande mästerverk Memento särskilt med en sådan här fin rollbesättning och tilltalande historia. Verkar dock vara svårt att göra filmer om illusionister utan att göra dem överdrivna. Det här är tyvärr inget undantag och flera detaljer gör att en i övrigt välgjord film blir fånig och att trovärdigheten rasar i botten. Dessutom känns slutet otroligt parodiskt, men så mycket mer kan jag inte säga om det utan att avslöja för mycket. Annars snygg och välspelad, men lite för smart för sitt eget bästa.

tessan81

En fängslande historia om hämnd, berättad på ett sätt och i ett sammanhang du inte har sett förut. Härliga 1800-tals miljöer i London och bra insatser av Bale, Jackman och Caine i denna tämligen komplicerade och svårsmälta story som är uppbyggd precis enligt de tre faserna i ett lyckat trolleritrick som filmens titel också refererar till. I the Prestige finns dock inget utrymme för skådespelarna att glänsa, allt handlar om den stora illusionen och magin, och vi som tittar blir förda bakom ljuset gång på gång. Den som dock sticker ut är David Bowie som Tesla, den enda verklighetsbaserade karaktären i filmen. Hans karisma kommer till sin självklara rätt i denna roll.

Filmens styrka är den otroligt täta storyn och det behagliga drivet i berättelsen, trots tidshopp, men samtidigt kräver the Prestige din totala uppmärksamhet för att du inte ska missa väsentliga vändningar och avslöjanden. Det är inte utan en viss lättnad att trolleriet får ett slut till slut, då filmens eftertexter rullar. Slutet blir en aning långdraget.

Spännande med alla trollkonster. I övrigt kan jag inte säga att denna var så speciell. Stark 3:a.

The Prestige är en film som jag gillar mycket, intriger, magi, spänning, bra skådespelarinsatser, stark 4:a.

binybo

Denna e bra! man blir mer och mer överraskad ända till slutet :P

Det här är ett mästerverk. Gillar Nolans filmer för att de är speciella och denna film är just det. En film av yppersta världsklass regisserad av en regissör som håller samma nivå själv.

Den skulle fått en fyra om det inte var för de övernaturliga sekvenserna. Trots att jag är väldigt förtjust i både Bale och Jackman.. Förresten den får nog en fyra ändå, den var faktsikt mycket underhållande och hade ett snyggt slut.

Väldigt spännande och smart historia om två magiker, som från början är bästa vänner men som ändras efter en olycka till att bli värsta fiender. Jackman och Bale är riktigt bra i sina båda roller och känns väldigt realistiska. Tragiskt att se dem båda försöka bräcka varandra genom att försöka bli Londons bästa magiker. Men det är ett ärofullt uppdrag så var beredda på en nervig, spännande och magisk resa. Med plagiat, stöld, våld och förstörelse vill dem båda bli den bästa.

Milla86

En ganska tragisk historia om två forna kollegor och vänner, som efter en olycka blir bittra fiender. De två magikerna lever ett ganska jobbigt liv. De försöker hela tiden att överträffa sig själva och framförallt varandra med nya trolleritrick.

Det är intressant att faktiskt få reda på hemligheterna bakom tricken. Hugh Jackman mot Christian Bale - Wolverine vs Batman.

Biopremiär: 2006-12-25