Breaking and Entering

Breaking and Entering Köp filmen på CDON

Handling: Historien skildrar brott, både känslomässiga och kriminella, vilket är följden av ett möte mellan en yuppie-arkitekt och den unga muslimske tjuv som bryter sig in på hans kontor. En serie av händelser får arkitekten att omvärdera sitt liv då han blir kär i mamman till den pojke han misstänker stjäl från honom.

Regissör: Anthony Minghella
Martin Freeman
Ray Winstone
Poppy Rogers

Copyright BVI (Sweden) AB

En intressant film, som handlar om många bekymmer. Sämst av Minghellas filmer. Sevärd en gång.

En - 3 som film & i sin egen genre.

Taglines: Love is no ordinary crime. / Lie. Cheat. Steal. Love.

En film som säkert kan växa om man ser den en andra gång, särskilt tack vare dialogen. Denna film är ngt svårbegriplig - vad vill de säga med den? Varför jag givit den ett minus framför trean beror på dess relativa seghet, en bra stund från mitten och närmare slutet, som aldrig ökade i tempo. Då förväntade jag mig ett alldeles eget, särskilt slut, en tvist utan dess like... som inte kom. Snörpet. Vad var bra, då? Skådespeleriet till viss del, främst av Wright Penn (som halvsvenska Liv) - de andra tycker jag går på rutin. Filmen tycker jag inte ger så mycket eftertanke som skaparna nog hade ambitionen att mena, så ja - en helt ok film att se en gång, om att förlåta både inbrott (Breaking [in]) & otrohet (Entering --> man and/with/in woman?). För mig är detta en film som vill verka djupare än vad den är. Njaej, denna film hamnar nog inte i DVD-samlingen!

Trivia: -

Breaking and Entering är en väldigt realistisk film som sätter skådespelarnas talanger på prov, de lyckas väldigt bra - speciellt Juliette Binoche och Jude Law. Breaking and Entering har just som huvudtema; inbrott, vad som händer när något går fel. Det är bra underhållning men först och främst en bra film med bra skådespelare.

Biopremiär: 2007-01-19