Few Days in September, A

2,2

Handling: Elliot, en amerikansk CIA-agent som sitter på toppehemlig information om ett kommande terrordåd av skräckinjagande proportioner, försvinner spårlöst 1 september 2001. Hans före detta kollega Iréne får i uppdrag att finna honom, något även fiendesidan är intresserade av. Och 11 september närmar sig med stormsteg...

Regissör: Santiago Amigorena
Nick Nolte
Sara Forestier
Tom Riley
Magne Brekke

Ingen vidare bra film, var mest ointressant faktiskt. Fungerar att kolla på en gång. Godkänd.

En smått underlig film som trots det kommer med en poäng, fast det känns övertygande först i slutet. Elliot, en kringresande spion lämnade sin dotter kvar i Frankrike när han flydde många år tidigare. I USA träffade han en kvinna som redan hade en son och nu många år senare är det dags för de båda, nu när de är vuxna, att möta varandra för första gången. Just varför vet inte Sam eller Orlando förrän de träffar Elliot - som är i knipa och jagad av regeringen. Elliots föredetta partner Irene letar reda på Orlando och Sam och tillsammans spenderar de en vecka i Venedig.

Själva bakrunden till filmen handlar om 9/11 och om hur det skulle ha kunnat gå till. Vilka som låg bakom allting, de som förråde sitt land för pengars skull. Detta är något som inte förrän i slutet verkligen bekräftas. Så under hela filmens gång händer det andra grejer.

John Turturro är suverän i rollen som William Pound, någon slags spion som är ute efter Elliot, så han förföljer Irene, Sam och Orlando - som inte har någon aning om vad som verkligen pågår. Men vad händer då under de här dryga två timmarna?

Jo, det råkar vara så att "A Few Days in September"s styrka ligger i kulturkrocken som uppstår mellan Orlando och Sam. Vi får höra diskussioner om USA mellan Orlando och Sam. Orlando är inte alls förtjust i landet men Sam försöker övertyga henne. I slutändan så inser de båda att kultur, land och ursprung inte längre spelar någon roll när man väl blir vänner, för de blir dem.

Nu snackar vi fantastiska rollprestationer och trovärdiga dialoger. Samtidigt som det bjuds på kvalitativ drama bjuds det även på lite action, thriller och måttligt med spänning. Tyvärr så glöms själva grundfrågan bort någonstans i filmen och fokus hamnar på Irene, Sam och Orlando och sakfrågan tas upp först i slutet. Varför händer detta en vecka innan 9/11. Detta hade kunnats göra bättre och mer kontroversiellt. Men så blev det inte. Men jag nöjer mig gott med det jag fick och det jag fick var mer än jag gapade över.

Musiken är bra. Bilderna känns levande och det känns extra bra att filmen utspelar sig i Frankrike och Venedig så man kan suga i sig av den okända atmosfären. Skådisarna är grymma och tiden används väl. Det blir en solid fyra.

Oj, det här var verkligen bland de sämre filmerna jag sett på länge. När man på förhand läste handlingen lät det som en spännande och intressant film. Men det händer i princip ingenting, det är otroligt segt och man blir bara oerhärt besviken.