Epidemic

Handling: En regissör och en manusförfattare skriver ett manus där en epidemi sprider sig över hela världen. Precis som huvudpersonen i manuset märker de inte själva att en riktig epidemi härjar omkring dem.

År: 1988
Colin Gilder
Michael Gelting
Ole Ernst
Allan De Waal

"En kommersiell flopp" kallade nån den här filmen och det kan man ju förstå efter att ha sett filmen. Det här är ingen enkel underhållning som kommer gå hem hos den stora massan, men för mig som gillar Lars von Trier slog den här filmen ner som en bomb.

Det bästa med den här filmen är hur man kan se de primitiva idéer som Von Trier sedan utvecklar till nåt mer konkret och bättre. Tydligast är helt klart Dogma 95 liknelsen. Enkelheten, improvisering och fokuset på skådespelarna samt handlingen är genomgående drag som senare även blir del av grunderna i Dogmarörelsen. Idioterna blev ju hans första och enda Dogmafilm, men jag tycker personligen att den här filmen är mycket bättre. Jag ser även en del andra moment som bl.a. den torra humorn och vissa scener som Von Trier använder i sin kommersiella succé; Riget. Allt detta och lite till höjer statusen på filmen bland oss Von Trier fans helt klart.

Slutscenen är mäktig. Vet man dessutom att hon är besatt (eller agerar hon bara på grundläggande instinkt eftersom hon är hypnotiserad?) på riktigt så blir scenen extra skämmandes. Jag älskar för övrigt det sättet som han väver samman de två handlingarna. Sammanträffandet är så klockrent det kan bli.

Man kan inte heller klandra skådespeleriet, men möjligvis fotot som dom flesta är ovana vid. Jag tyckte det var ganska bra, men jag kan samtidigt köpa att andra kan tycka att det ser ut som skit. Det är svartvitt, rörigt och med texten "Epidemic" ständigt visandes i vänstra hörnet. Klart att det sticker lite i ögonen på folk, men samtidigt så är det delvis charmigt och det öppnar upp för en del unika foton som annars aldrig skulle vara möjligt...

Slutligen så vill jag väl bara säga att jag nu förstår filmens kultstatus. Den innehåller väldigt många nyskapande idéer samtidigt som den levererar kritik till främst Det Danska Filminstitutet, men även mot den kommersiella filmindustrin i helhet. Däremot så krävs det lite kunskap om framförallt Lars von Trier samt hans arbete för att kunna uppskatta filmen till fullo. Mitt tips är att ni ser Dancer in the Dark, Dogville, Idioterna, Riket och kanske ett par verk till innan ni ger er på den här filmen. Först då kan man förstå till fullo vad Epidemic handlar om.

Triers bildkompositioner är oerhört bra och skickligt gjorda. Storyn däremot är dock flummig och oerhört seg i mitt tycke. Udo Kier är stabil som vanligt.

travis--bickle

trier säger att denna film är det sämsta han har jort
och hela danmark håller med.
men inte jag
udo kiers framträdande är lysande

Filmen är svartvit